23948sdkhjf

Dåliga däck på andrabilen kan leda till farliga olyckor

Nu är vintern här och med den kommer svårt väglag med dåligt plogade vägbanor och blixthalka. Från och med 1:a december är det lagkrav på vinterdäck med minst 3 millimeters mönsterdjup. För många innebär detta ett däckbyte i sista minuten och dessvärre en alltför snabb översyn av däckens kvalitet.

Nu är vintern här och med den kommer svårt väglag med dåligt plogade vägbanor och blixthalka. Från och med 1:a december är det lagkrav på vinterdäck med minst 3 millimeters mönsterdjup. För många innebär detta ett däckbyte i sista minuten och dessvärre en alltför snabb översyn av däckens kvalitet. Den bil som är mest drabbad är familjens andra bil.


Mönsterdjupet och kvaliteten på däcken är en av de största bidragande faktorerna till att hålla sig kvar på vägen vid exempelvis isfläckar eller en undanmanöver. Idag är det lagliga kravet på mönsterdjup för bildäck i Sverige 3 mm på vinterdäck. Vinterdäck har egenskaper, t ex mönster och gummiblandning, som ska var anpassade för de förhållanden som råder på vintervägar, det vill säga klara kyla och halka bättre än sommardäck eller s.k. året-runt-däck.


Däckia som ligger i framkant när det gäller däck och säkerhet i Sverige har sett en tendens under årens lopp att familjens andra bil, den privata, har däck med sämre kvalitet än tjänstebilen.


- Det är oroväckande att så många kvinnor och barn åker i bilar med så slitna däck. På familjens andrabil sitter ofta däcken på en säsong för länge till skillnad mot företagsbilen där däcken byts regelbundet innan de blir för slitna. Obehagligt nog är det just med andrabilen som man oftast skjutsar barnen, säger Dag Falkström, försäljnings- och marknadschef på Däckia.


Att mönsterdjupet är så viktigt är något den vanliga bilföraren är ganska omedveten om och däck är alldeles för ofta ett tillbehör bilägaren sparar in på - något som kan innebära livsfara.


- Om man betänker att en bil består av tiotusentals komponenter varav fyra, på ytor stora som handflator, har kontakt med marken, så inser man att det är av stor vikt att satsa lite extra på kvaliteten och oftare byten för att öka säkerheten, menar Dag Falkström.


Däckia har inte utfört några studier på skillnaderna mellan familjens första- och andra bil, men har under årens lopp sett tydliga tendenser vid årliga däckbyten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062