23948sdkhjf

Världspremiär för - ny rally-Peugeot

Peugeot Sport Sverige vann SM-guld i höstas och förfogar över landets mest potenta rallybil, en Peugeot 206 WRC. Ändå har teamet beslutat att bygga nytt till nästa år! Den nya bilen— en Peugeot 207— byggs enligt de nya Super 2000-reglerna.

Peugeot Sport Sverige vann SM-guld i höstas och förfogar över landets mestpotenta rallybil, en Peugeot 206 WRC.Ändå har teamet beslutat att bygga nytt till nästa år!Den nya bilen - en Peugeot 207 - byggs enligt de nya Super 2000-reglerna.- Förutom Peugeot Frankrikes egna testbilar räknar vi med att bli först ivärlden med en tävlingsklar bil, säger Gert Blomquist, chef för detsmålandsbaserade Peugeot-teamet.


Bilen byggs tillsammans med Peugeots tävlingsavdelning i Frankrike.Redan den 1 januari flyger Gert med mekanikerna Mattias Aronsson ochChristian Svensson till Frankrike för att sätta sig in i den nya teknikenoch för att färdigställa den svenska bilen tillsammans med sina franskakollegor.Men det blir inget långt besök - redan efter en vecka flyger Gert ochMattias hem igen för att tillbringa en vecka i Jämtland. Då startar deninledande testverksamheten, som sköts av en tio man stark grupp frånFrankrike:- I Jämtland använder vi en testbil från Peugeot Frankrike. Sedan bär det avtillbaka till Frankrike igen för att - med vintererfarenheterna i ryggen -göra färdigt det sista.- Schemat är ytterst pressat eftersom vi räknar med att hinna köra någonvintertävling här hemma.


Super 2000 är den klass som FIA räknar med ska ersätta dagens WRC-bilar iVM-serien i framtiden.Bilarna i den nya klassen blir både enklare och billigare. Framför allträknar stallen med att driftskostnaderna kommer att minska dramatiskt.- Tekniskt sett kan man jämföra S 2000 med banracingens STCC-bilar, fast medfyrhjulsdrift, säger Gert:- Det stora är att turbon försvinner i S2000-klassen. Här handlar det omvanliga 2-liters 16-ventils sugmotorer.


Under 2007 kommer Super 2000-bilarna att samköras med dagens fyrhjulsdrivnaGrupp N-bilar. Både i VM och i SM. Dessutom får Super 2000 en egen,internationell serie; IRC, Intercontinental Rally Challenge.


-I VM blir Super 2000-bilarna och dagens Grupp N-bilar med turbo-motorerganska jämförbara. Däremot är det osäkert vad som händer i SM, eftersomSverige tillåter E85. Det är ett bränsle som ger stora fördelar för bilarmed turboladdning. - Trots det har Peugeot beslutat att bygga en bil och utmana förarna i GruppN.


De nya bilarna baseras på vanliga produktionsbilar men är i själva verketspecialbyggda superekipage. Tack vare att man begränsar tekniken på en radpunkter kommer dock priset per bil att bli betydligt lägre än för dagensWRC-bilar.


Effektmässigt räknar man med att de nya 2-litersmotorerna ska lämna ungefär280 hästar. Vikten - 1.150 kg - blir lägre än för dagens Grupp N-bilar.Toppfarten blir något lägre än hos dagens WRC-bilar.


Förutom Peugeot har även Toyota, Fiat och VW Super 2000-bilar. Också Skodahar en bil på gång medan Ford uppges - som det heter - ha visat intresse.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067