23948sdkhjf

Mazda ökade 19 % i Sverige under 2006

Mazda var ett av de bilmärken som ökade mest på den svenska marknaden under 2006 med en ökning på 19,1 %. Tillsammans med fjolårsökningen på 22,7 % innebär detta att Mazda ökat sin marknadsandel från 1,06 % till 1,44 % under de två senaste åren.

Mazda var ett av de bilmärken som ökade mest på den svenska marknaden under 2006 med en ökning på 19,1 %. Tillsammans med fjolårsökningen på 22,7 % innebär detta att Mazda ökat sin marknadsandel från 1,06 % till 1,44 % under de två senaste åren. Den totala svenska bilförsäljningen ökade under 2006 med 3 % till282 632 personbilar. Nöjd med utvecklingen och "Årets raket"- Vi är mycket nöjda med utvecklingen under 2006, säger Klaus Oest, VD för Mazda Motor Sverige. Vi har även detta år prioriterat återuppbyggnaden av Mazdas återförsäljarenät, utvecklingen av vår egen organisation och att förbättra samarbetet med våra återförsäljare. Ett av de stora glädjeämnena under året var därför när MRF utsåg Mazda Motor Sverige till "Årets raket" för den största förbättringen i GA-enkäten, undersökningen om förhållandet mellan Sveriges bilhandlare och deras respektive generalagent. Totalt registrerades 4 245 Mazda-bilar i Sverige under 2006, varav 4 097 personbilar. Mest sålde som vanligt mellanklassbilen Mazda6, som stod för 53,3 % av Mazdas totala personbilsförsäljning. Mazda6-programmet utökades under året med två nya turbodieselmotorer med miljövänligt partikelfilter som standard. Redan detta första år nådde dieselversionerna av Mazda6 en försäljningsandel på 12,6 %. Den något mindre Mazda3 kom i en uppdaterad version under hösten. Modellen ökade under 2006 med 28,5 % och nådde en försäljningsandel på 31,8 %. Även flexibla familjebilen Mazda5 ökade under fjolåret med 37,1 %. Här har Mazdas nya dieselmotor fått ett ännu större genomslag med en andel på 19,1 %. Mazda MX-5, världens mest sålda tvåsitsiga sportbil genom tiderna, introducerades under fjolåret på den svenska marknaden i sin tredje generation. 152 exemplar registrerades, vilket var den högsta siffran sedan modellen började säljas under åren 1990-91. Nya produkter- Under 2006 fick vi ett flertal nya produkter, en uppdaterad Mazda3, helt nya Mazda MX-5 samt de sportiga versionerna Mazda3 MPS och Mazda6 MPS. Men även 2007 blir ett mycket spännande år, fortsätter Klaus Oest. Introduktionen av nya pickupen Mazda BT-50 i januari är mycket viktig för hela den svenska Mazda-organisationen, liksom till hösten av helt nya Mazda2 i det mindre segmentet och sportiga crossovern Mazda CX-7. Därför tror vi på en fortsatt positiv ökning även under 2007.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062