23948sdkhjf

Fyra Ford-utmärkelser till Autoliv

Autoliv har tilldelats fyra World Excellence Awards av Ford Motor Company för sina insatser under 2006. Ett av priserna gick till Autolivs svenska bolag i Vårgårda som fick ett hederspris för konsumentinriktad teknik för bolagets nya skydd av fotgängare.

Autoliv har tilldelats fyra World Excellence Awards av Ford Motor Company för sina insatser under 2006. Ett av priserna gick till Autolivs svenska bolag i Vårgårda som fick ett hederspris för konsumentinriktad teknik för bolagets nya skydd av fotgängare. Autoliv erhöll utmärkelserna vid en priscermoni i Henry Ford-museet i Detroit i närvaro av 150 inbjudna gäster från bl a Fords största underleverantörer.


Utmärkelsen World Excellence Award ges till underleverantörer som nått bäst resultat inom kvalitet, leveranssäkerhet och priser. Ford bedömer även underleverantörernas öppenhet till sina anställdas kulturella mångfald, värden och idéer.


"Vi är väldigt stolta över att ha fått fyra och inte bara en World Excellence Award av Ford" säger Stefan Krönung, som är Autolivkoncernens försäljningsdirektör för Ford. "Det visar vilket hårt arbete vi lagt ned och vilket engagemang som vårt Ford-team och Autolivs 42,000 anställda över hela världen känner för Ford".


World Excellence Awards ges i tre olika kategorier. Autolivkoncernen fick ett guld, två silver och ett hederspris. Det sistnämnda priset fick Autoliv tack vare sin forsknings- och utvecklingsavdelning i Vårgårda som utvecklat en "aktiv" motorhuv som skyddar fotgängare. Systemet, som tillverkas i Vårgårda och exporteras till England, har lanserats på världsmarknaden av Jaguar, som ingår i Ford-koncernen. Systemet skyddar fotgängare genom att två krockkuddar lyfter motorhuven i bakkanten närmast vindrutan. Därigenom kan huven fjädra när fotgängaren faller över bilen och slår huvudet i huven. Huvudskador är den vanligaste dödsorsaken bland fotgängare i trafiken.


Guld- och silverutmärkelserna tilldelas leverantörer som visat unika resultat inom kvalitet, leveranssäkerhet och priskonkurrens. Hederspris kan ges till leverantörer som skapar nöjda bilköpare genom att göra betydande insatser inom t ex samhällsansvar eller ny teknik med stor kundnytta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062