23948sdkhjf

Mänskliga faktorn avgörande i lastbilsolyckor

En vetenskaplig undersökning som utförts för IRU och EU, visar att i 75 procent av de olyckor där lastbil är inblandad och där den mänskliga faktorn är den avgörande orsaken, är det andra trafikanter som är vållande.

En vetenskaplig undersökning som utförts förIRU och EU, visar att i 75 procent av deolyckor där lastbil är inblandad och där denmänskliga faktorn är den avgörande orsaken,är det andra trafikanter som är vållande.Det konstateras att utbildning som hjälperandra trafikanter att förstå lastbilarsköregenskaper på ett avgörande sätt skulleförbättra trafiksäkerheten.


The International Road Transport Union (IRU)och EU kommissionen har publicerat enrapport om "European Truck AccidentCausation" (ETAC), där de huvudsakligaorsakerna till lastbilsolyckor i Europakartläggs,


Undersökningen pekar ut den mänskligafaktorn, oberoende av om det ärlastbilsföraren eller annan trafikant, somhuvudsaklig orsak i 85.2 procent avolyckorna. Bland de olyckor, som kan knytastill den mänskliga faktorn, orsakas 75procent av andra trafikanter och 25 procentav lastbilsföraren. Andra faktorer somtekniska fel, väg- och väderförhållandenspelar en mindre roll som huvudorsak tillolyckorna: bara 5.3 procent, 5.1 procentrespektive 4.4 procent.


-- Undersökningen understryker att trots attvägtransporter liksom andra verksamheter ärföremål för olyckor är lastbilen i 75procent av fallen inte orsak till olyckan,säger Hubert Linssen, IRUs EUdelegat.


Undersökningen visar att icke anpassadhastighet, regelbrott i vägkorsningar samtdåligt körsätt vid körfältsbyte är defrämsta orsakerna till konflikter mellanlastbil och andra trafikanter.


Det är en vanlig uppfattning att trötthet ärorsak till trafikolyckor. ETAC-studien visaremellertid att trötthet endast är huvudorsaki 6 procent av de undersökta fallen.


-- För att bättre fokusera på huvudorsakeroch för att minska antalet dödade itrafikolyckor med lastbil inblandad, är detväsentligt att förbättra utbildningen avandra trafikanter och uppgraderakörskolornas undervisning för att hjälpa nyabilister att bättre förstå hur lastbilar rörsig och hur man ska anpassa sin egen körningefter det, förklarar Hubert Linssen.


ETAC-undersökningen är baserad påvetenskaplig och allmänt accepterad metodik.Undersökningsteam från sju EU-länder hardjupstuderat 624 olyckor där lastbil harvarit inblandad. De typiska olyckorna harskett i gatu- och vägkorsningar (27procent), i köstituationer (20.6 procent),vid körfältsbyten (19.5 procent), efteromkörning (11.3 procent), and singelolyckor(7 procent). I samtliga olyckor har minst enperson skadats och de har undersökts påplats. Studien har finansierats avEU-kommissionen och IRU.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063