23948sdkhjf

Lösning för GM:s fabrik i Antwerpen

Antwerpen/Rüsselsheim. Ledningen för GM Europé och the European Employee Forum (EEF) har kommit överens om en plan för sammansättningsfabriken i Antwerpen, Belgien.

Antwerpen/Rüsselsheim. Ledningen för GM Europé och the European Employee Forum (EEF) har kommit överens om en plan för sammansättningsfabriken i Antwerpen, Belgien. När tillverkningen av den nuvarande generationen kompaktmodeller avslutats, planeras tillverkning av två nya modeller av den nya modellgenerationen, som kommer baseras på en av GM's globala arkitekturer för den europeiska marknaden. Baserat på nuvarande prognos förutses en årlig tillverkningsvolym på 120 000 enheter. Man räknar med en exklusiv tillverkning av den nya produkten i Antwerpen under hela dess livscykel. Förutsatt en fortsatt konkurrenskraftig produktion, kommer GME studera de potentiella möjligheterna för ytterligare modeller för anläggningen.


En förutsättning för ett nytt produktionsprogram för Antwerpen är en förbättring av konkurrenskraften. Det inkluderar avslutning av en framtida 3-skiftsmodell, något som är beroende av den tekniska kapaciteten, de finansiella förutsättningarna liksom en detaljerad organisation av arbetsstyrkan. Företagsledning och representanter för de anställda kommer fortsätta arbetet för att tillsammans nå fram till livskraftiga lösningar.


Efter ett möte med de anställdas representanter i Rüsselsheim, Tyskland, sade Carl-Peter Forster, president för GM Europe: "De betydande strukturella förbättringar vi siktar på, kommer göra det möjligt att lägga en ansenlig produktionsvolym på anläggningen".


Klaus Franz, styrelsordförande i EEF sade: "Efter att vi uppnått målsättningen att undvika en nedläggning av fabriken, har vi nu nått ett andra viktigt steg att få två nya produkter till Antwerpen. Något som visar vart vi är på väg. En av dessa modeller blir en Opel och det finns goda möjligheter för ytterligare en modell".


Planen för en ny produktionsallokering reflekterar en stark försäljning av GM Europes varumärken liksom framgången för flermärkesstrategin i Europa. Under årets första kvartal satte GM Europe försäljningsrekord med nästan 554 000 levererade bilar motsvarande en marknadsandel på 9,8 procent, den högsta på tio år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063