23948sdkhjf

Helt nya Splash blir Suzukis första miljöbil

Hösten 2006 visade Suzuki Splash som konceptbil på bilsalongen i Paris. På bilsalongen i Frankfurt i september är det världspremiär för den förverkligade produktionsbilen: en sportig, kompakt, helt ny småbil med europeisk design som är en del i Suzukis strategi att växa i Europa.

Hösten 2006 visade Suzuki Splash som konceptbil på bilsalongen i Paris. På bilsalongen i Frankfurt i september är det världspremiär för den förverkligade produktionsbilen: en sportig, kompakt, helt ny småbil med europeisk design som är en del i Suzukis strategi att växa i Europa. Försäljningen startar våren 2008 och Suzuki avser att sälja 60.000 Splash per år i Europa. I Sverige kvalar dieselalternativet in som miljöbil! En sportig, fräsch småbil med iögonfallande former. Suzuki Splash är en helt ny bil och efterträder ingen tidigare modell. Splash har utvecklats med Suzukis erfarenhet och ledarskap när det gäller små bilar och med kunskaperna från den sportiga succémodellen Swift i ryggen. Målet har varit att skapa en bil som tillgodoser europeiska kunders önskemål och krav i termer av körglädje och körbarhet, utrymmen, design, komfort, miljöhänsyn och säkerhet. På säkerhetssidan uppvisar Splash 6 krockkuddar, en stabil säkerhetskaross och antisladdsystem (ESP) som standard. För sitt segment är Splash relativt hög, 160 cm, vilket ger möjligheter till god sittkomfort trots de kompakta yttermåtten. Vuxna har bra benutrymme både i fram- och baksätet. Splash är 370 cm lång och 170 cm bred. Bilen är baserad på samma bottenarkitektur som Swift. Splash kommer att tillverkas med två bensinmotorer samt en dieselmotor. Alla har Co2-utsläpp under 140 g och dieselversionen kvalar in som miljöbil!S Samtliga är spänstiga och bränslesnåla och har den senaste teknologin. Bensinmotorerna är nyutvecklade av Suzuki Motor Corporation och dieselmotorn kommer från GM Powertrain Europé. Bensinalternativen är en 1,0-liters 3-cylindrig motor med fyrventilsteknik som ger 65 hk och en 1,2-liters 4-cylindrig motor med fyrventilsteknik som ger 86 hk. Dieselmotorn är av common railtyp, med fyrventilsteknik och partikelfilter och ger 75 hk. Splash delar bottenarkitektur med Swift vilket ger de köregenskaper och den smidiga körbarhet som Swift blivit känd för. Körningen blir därför ett nöje både inne i stan och på långfärd längs motorvägen. Splash är utvecklad av Suzuki Motor Corporation och kommer att tillverkas vid Magyar Suzuki Corporation i ungerska Esztergom där man redan tillverkar Swift och SX4. Produktionen kommer att ökas vid fabriken från 2006 års 164.000 till 300.000 2008.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079