23948sdkhjf

Transport and Environment (T&E) kritiserar bilindustrin

I ett s k frivilligt åtagande lovade den europeiska bilindustrins organisation ACEA 1998 EU-kommissionen att nysålda bilar 2008 skulle ha ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på högst 140 gram per km. Allt tyder nu på att löftet kommer att spricka.

I ett s k frivilligt åtagande lovade den europeiska bilindustrins organisation ACEA 1998 EU-kommissionen att nysålda bilar 2008 skulle ha ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på högst 140 gram per km. Allt tyder nu på att löftet kommer att spricka. Under 2006 minskade utsläppet per km från ACEA-företagens bilar med bara 0,2 procent till 160 g per km, den minsta förbättringen sedan löftet gavs.


Det visar nya siffror från Transport and Environment (T&E), ett miljönätverk där bl. a. de svenska organisationerna Naturskyddsföreningen och Gröna bilister ingår. En sammanställning även EU-länderna (EU24) visar också att Sverige är det land som där medelutsläppet av koldioxid bland nya bilar är störst.


ACEA-företagen stod för 81 procent av nybilsförsäljningen under 2006. För de japanska och koreanska tillverkarna, organiserade i JAMA resp KAMA, var medelutsläppen 161 resp 164 g per km. Totalsiffran för hela bilförsäljningen inom EU var 160g per km, 0,7 procent lägre än för 2005, då snittet låg på 161g per km.


- Under de första åtta åren efter sitt löfte till EU har bilindustrin koncentrerat sig på att tillverka större, tyngre och mera bränslekrävande bilar, och nu ser vi resultatet av denna inriktning, konstaterar Aat Peterse, kampanjansvarig vid T&E.


- Bilindustrins löfte var inget värt. Behovet av en tvingande lagstiftning är större än någonsin, fortsätter han.


Samtidigt finns det tecken på att bilindustrin avstått från att lansera mera energieffektiv teknik. Thomas Weber, forskningschef vid DaimlerChrysler, avslöjade nyligen i facktidskriften Automotive News Europe att Mercedes kunde ha lanserat en bränslesnål version av sin A-modell med s k stop-start-teknik när den presenterades för tre år sedan. Han sa att de hade en sådan lösning klar. Nu är allt annorlunda, menade han.


Sedan EU-kommissionen i fjol för första gången presenterade konkreta planer på lagstiftning, har en rad biltillverkare presenterat nya effektiviseringsidéer: Efficient Dynamics (BMW), ECOnetic (Ford), ecoFLEX (Opel/Vauxhall), eco2 (Renault) and BlueMotion (VW).


Under de senaste månaderna har Europas biltillverkare lanserat mängder av miljöinitiativ. - Nu gäller det för EU att se till att allt snack omsätts i en fungerande lagstiftning som till 2012 pressar ned nivåerna till 120g per km i kombination med ett mera långsiktigt mål på 80g per km till 2020, säger Aat Peterse.


Bilindustrins agerar just nu kraftfullt för att mildra kraven för tyngre bilar. Nya siffror visar samtidigt att snittvikten hos nya bilar ökade 18 kg mellan 2005 och 2006.


- Om biltillverkarnas krav att utsläppskraven ska vara snällare för tunga bilar betyder det att vi får en större viktspridning i bilparken, vilket gör det farligare att åka bil, säger Aat Peterse.


I en rapport visade T&E nyligen att olika utsläppsmål för olika viktklasser kommer att leda till sämre trafiksäkerhet än om man har en enda standard.


T&E kräver att den kommande lagstiftningen ska gälla för den samlade bilförsäljningen och att man inte ska ha viktklassanpassade krav. I andra hand kan T&E tänka sig en standard tillfälligtvis differentierad efter "fotavtryck" - bilens bredd gånger längd.~ "Fotavtrycksmodellen" används i den effektiviseringslagstiftning - CAFE - som gäller i USA.


EU-parlamentets miljökommitte kommer nästa vecka att rösta om ett uttalande kring hur man vill se en motsvarande europeisk lagstiftning. Kommissionen har utlovat ett formellt lagförslag i december.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079