23948sdkhjf

Försäljnings- och omsättningsrekord för Porsche

Trots ett avbrott i produktionen i samband med introduktionen av andra generationen Cayenne, satte Porsche nytt rekord för försäljning och omsättning under räkenskapsåret 2006/07 (31 juli).

Trots ett avbrott i produktionen i samband med introduktionen av andra generationen Cayenne, satte Porsche nytt rekord för försäljning och omsättning under räkenskapsåret 2006/07 (31 juli). Som Porsche meddelade på Frankfurts bilsalong, IAA, visar de preliminära siffrorna på en försäljningsökning med 0,7 procent, från 96 794 bilar förra året till 97 515 bilar under det senaste året.


Samtidigt ökade omsättningen med 3,4 procent till 7,4 miljarder Euro från 7,1 miljarder föregående år. Ökningen beror främst på en förbättrad produktmix.


Porsche 911 satte ett eget rekord med en försäljningsökning med 8,8 procent till 37 415 bilar (34 386 föregående år). Det gör 911 till Porsches mest framgångsrika modellserie under året. Porsche 911 GT3 och 911 Targa bidrog till framgången liksom naturligtvis nya 911 Turbo som hade sitt första hela år på marknaden.


Framgången för Porsches sportiga SUV Cayenne var särskilt tillfredsställande med hänsyn till modellförändringen under räkenskapsåret. Produktionen av första generationen Cayenne stoppades i november 2006 och det dröjde till februari 2007 innan den nya generationen introducerades. Trots att inga bilar fanns tillgängliga under tre månader nåddes nästan samma försäljningssiffror som året innan, 33 943 bilar mot 34 134 föregående år.


I det hårt konkurrensutsatta roadster-segmentet, som till och med backade på vissa marknader, klarade sig Boxster-serien väl. Cayman kunde till stor del kompensera för den minskade försäljningen av Boxster. Trots det nåddes inte riktigt samma siffror som året innan, 26 146 sålda bilar det här året mot 27 906 bilar förra året.


Försäljningsökningen under det gångna året kunde nås trots hårdare konkurrens på de internationella marknaderna, som utvecklades åt olika håll. I USA, till exempel, minskade försäljningen med 10,3 procent från 37 431 bilar föregående år till 33 576 bilar i år. Trots det stod Porsche fast vid sin policy att inte ge rabatter.


I Tyskland ökade försäljningen med 2,8 procent till 14 314 bilar jämfört med 13 921 bilar året innan. På övriga marknader, vid sidan av USA och Tyskland, Porsches två största marknader, ökade märkets försäljning med 9,2 procent till 49 625 bilar från 45 442 året innan. Den uppåtgående trenden drevs framförallt av nya marknader som Kina och Ryssland.


Totalt tillverkades 101 844 bilar vilket är nära nog samma resultat som året innan, 102 602 bilar. I Stuttgart-Zuffenhausen lämnade 38 959 Porsche 911 produktionslinjen, vilket var 6,7 procent mer än föregående år.


På grund av den stora efterfrågan på 911-modellerna tillverkades Boxster/Cayman-serien uteslutande i Finland, totalt 26 712 bilar.


I Leipzig tillverkades 36 169 Cayenne-modeller, en ökning med tre procent. Porsche har dessutom tagit fram fyra LMP2 tävlingsbilar.


Inför det kommande räkenskapsåret räknar Porsche med att matcha rekorden från förra året. De viktigaste framgångsfaktorerna för företaget blir att förstärka återförsäljarnätet på de nya marknaderna samt att introducera 911 GT2 och Cayenne GTS i produktprogrammet. Porsche räknar dock inte med någon avgörande försäljningsökning förrän vid introduktionen av den fyrsitsiga, fyrdörrarsmodellen Gran Turismo Panamera år 2009. Till dess handlar det enligt Porsche om att konsolidera ställningarna på en hög nivå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063