23948sdkhjf

Rickard Rydell sexa i Macau

Rickard Rydell tog en sjätteplats när WTCC-finalen kördes i Macau. Svensken var inkallad av SEAT Sport som satsade stort för att ta dubbla VM-titlar. Teamet fick dock nöja sig med två silver när Andy Priaulx och BMW tog sina tredje VM-titlar i rad.

Rickard Rydell kallades in av SEAT Sport till WTCC-finalen i Macau. Teamet hade chansen att segra i både förar- och märkes-VM. Inledningsvis såg det ljust ut för SEAT, men när tävlingsdagen var slut hade Andy Priaulx och BMW försvarat sina titlar. - SEAT hade bra chans att vinna både förar- och märkes-VM, men det räckte inte hela vägen den här gången. Yvan Muller blev tvåa i förarmästerskapet och SEAT tvåa bland tillverkarna. Totalt sett blev det en ganska tråkig säsongsavslutning för teamet, säger Rickard Rydell. Rickard Rydell kvalade in på 14:e plats, sämre än han väntat sig efter att ha varit snabb på de fria träningarna. Ett mindre fel på bilen hade hindrat framfarten på lördagen, och i den hårda konkurrensen innebar det flera förlorade startpositioner. Rydell gjorde sedan vad han kunde i söndagens lopp. I det första racet slutade han elva och i det andra sexa. - Efter kvalet visade det sig att ett trasigt lager i diffen gjorde bilen överstyrd. Med problemet åtgärdat gick det mycket bättre idag, framförallt i andra loppet. Jag var uppe på en femteplats innan jag blev uttryckt av Jörg Müller och slutade sexa, säger Rickard Rydell. Race 1 1) Alain Menu, Schweiz, Chevrolet Lacetti, 9 varv 2) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT Leon TDI, + 2,674 sekunder 3) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Lacetti + 4,418 4) Jordi Gené, Spanien, SEAT Leon TDI, + 11,325 5) James Thompson, Storbritannien, Alfa Romeo 156, + 13,759 6) Tiago Monteiro, Portugal, SEAT Leon, + 14,058 7) Nicola Larini, Italien, Chevrolet Lacetti, + 14,498 8) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 15,209 -- 11) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon, + 16,666 16) Fredrik Ekblom, Sverige, BMW 320si, + 19,868 20) Carl Rosenblad, Sverige, BMW 320si, + 27,006 Race 2 1) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, 9 varv 2) Nicola Larini, Italien, Chevrolet Lacetti, + 0,842 sekunder 3) James Thompson, Storbritannien, Alfa Romeo 156, + 5,886 4) Tiago Monteiro, Portugal, SEAT Leon, + 6,069 5) Tom Coronel, Nederländerna, SEAT Leon, + 10,634 6) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon, + 11,731 7) Felix Porteiro, Spanien, BMW 320si, + 13,225 8) Colin Turkington, Storbritannien, BMW 320si, + 13,823 9) Fredrik Ekblom, Sverige, BMW 320si, + 14,614 -- 17) Carl Rosenblad, Sverige, BMW 320si, + 36,505 Slutställning förar-VM 1) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW, 92 poäng 2) Yvan Muller, Frankrike, SEAT, 81 3) James Thompson, Storbritannien, Alfa Romeo, 79 4) Augusto Farfus, Brasilien, BMW, 71 5) Nicola Larini, Italien, Chevrolet, 71 6) Alain Menu, Schweiz, Chevrolet, 69 7) Jörg Müller, Tyskland, BMW, 66 8) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT, 62 -- 16) Rickard Rydell, Sverige, Chevrolet/SEAT, 13 21) Fredrik Ekblom, Sverige, BMW, 1 Slutställning märkes-VM 1) BMW, 256 poäng 2) SEAT, 248 3) Chevrolet, 218 4) Alfa Romeo, 124

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109