23948sdkhjf

Rätten att välja verkstad i fokus på Automässan

I samband med Equip Auto i Paris startade kampanjen R2RC Right to Repair, Rätten att välja verkstad från dag 1. Bakom kampanjen står en rad internationella organisationer och mottot är att informera bilägare om sina rättigheter att välja den bilverkstad man själv vill och samtidigt bibehålla fordonstillverkarens garantier.

Den bilverkstad man väljer har också laglig rätt att få den tekniska reparationsinformation man behöver från biltillverkaren. På det sistnämnda har branschen stöd av EU-kommissionen som uppmanat biltillverkarna att göra teknisk information tillgänglig för den fria eftermarknaden. Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) är tillsammans med Europas övriga bildelsgrossister med i kampanjen som kommer att debatteras på Automässan som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg 16-19 januari 2008. Den oberoende fordonsmarknaden har i Europa runt 3,5 miljoner anställda i 665 000 små och medelstora företag. Dessa företag spelar en viktig roll genom att förse bilägarna med reparationer man har råd med, skapa fri konkurrens, skapa arbetstillfällen och se till att bilarna är säkra och korrekt justerade. Den oberoende fordonsmarknaden beräknas omsätta 820 miljarder euro per år och skapar därmed ett avsevärt bidrag till svensk och europeisk ekonomi. Organisationer som står bakom kampanjen är följande: den internationalla skadereparationsorganisationen AIRC, den europeiska organisationen för bilreservdelar och verkstäder CECRA, den europeiska organisationen för verkstadsutrustning EGEA, internationella bilorganisationen FIA och organisationen för distributörer på eftermarknaden FIGIEFA. Intresset för Automässan är rekordstort. Enligt Svenska Mässans projektledare Siv Edlund uppgår nettoytan till över 14 000 kvadratmeter. Ett tiotal länder är representerade. - Vi förstår att det är högtryck i branschen och då är Automässan den perfekta marknadsplatsen där bilservicemarknad och dess leverantörer möts, förklarar hon. Automässan kommer att ta en stor del av Svenska Mässan i anspråk, dels hallarna A, B, C, D och E på bottenplanet samt hall F på övre planet. För utställarna handlar det om att möta både nya och gamla kunder på mässgolvet i januari 2008. Många av dem ser Automässan som sin främsta marknadsbearbetningskanal av landets bilserviceföretag: - Tillväxtpotentialen ligger främst inom märkesbilhandeln. Därför gör vi denna satsning på Automässan 2008, säger Thomas Nummelin, vd för Continova. Enligt Nummelin gör företaget sin största marknadssatsning någonsin. Det handlar om en marknadsinvestering på över en miljon kronor att delta i Automässan. I samband med Automässan arrangerar MRF (Motorbranschens Riksförbund) ett seminarium om framtidens verkstad. MRF låter proffs inom respektive område ge sin framtidssyn på förändring, kompetens, produktivitet, affärsutveckling och marknadsföring av servicetjänster. Seminariepunkter: Bransch i förändring. Kompetensutveckling. Produktivitet - varför? samt Min egen marknadsposition. Motorbranschens Arbetsgivareförbund och yrkesnämnder arrangerar under mässdagarna en mekanikertävling för femmannateam. Två team tävlar samtidigt på två bilar och uppgifterna ska lösas på snabbaste tid: När startsignalen går hoppar en förare in i bilen som rullas fram en meter, stoppspaden hålls framför vindrutan. Bilen hissas upp med domkraft på fyra pallbockar. Teamet ska diagonalskifta två hjul, byta två bromsbelägg, byta en glödlampa, spänna fast föraren med sexpunktsbältet och torka av den oljiga vindrutan. Bilen sänks ner från pallbockarna med domkraften och verktygen ställs på sin plats. Tiden tas när teamchefen tar bort stoppspaden från vindrutan. I domarens bedömning ges också stilpoäng för säkerhet, arbetsfördelning, ordning och reda. En deltävling arrangeras också vid Bilsportmässan i Stockholm den 22-24 november 2007. Varje deltagande team får ett deltagarbevis och en buckla. Totalvinnande team får det attraktiva och nyinstiftade priset Sveriges Bilproffstrofé 2007–2008. Prisutdelning sker på Automässan 2008 den 19 januari. - Det är med stor spänning som vi ser fram mot Automässan 2008 i Göteborg. För oss och eleverna på fordonsprogrammet är det (h)julafton varje dag under mässan, förklarar Bosse Högberg, ansvarig för utbildningsansvarig inom MYN, Motorbranschens Yrkesnämnd. Bosse Högberg berättar vidare att samtliga skolor, men också utmanande bilföretag, erbjuds att delta med ett femmannalag som ska utföra ett antal åtgärder på tid på en racerbil (Volvo S60 från Polestar- respektive Cawalli-teamen).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062