23948sdkhjf

Stirlingmotor i pelletshoj

Nyligen visades prototypen, en tvåsitsig motorcykel ombyggd för seriehybriddrift, upp under ett evenemang på forskningsparken Inova i Karlstad. Martin Larsson, företagets grundare och styrelseordförande, är enligt tidningen Ny teknik avhoppad från Ericssons bredbandsutveckling i Karlstad. Vid millenniumskiftet startade han bredbandsbolaget Ilevo, som tre år senare såldes till franska Schneider Electric. Där arbetade han kvar fram till i våras. Det nya företaget har inga fast anställda, ändå säger man sig arbeta för fullt med att utveckla teknikkedjan. Bränsleförbrukningen för prototypen uppges ligga omkring ett kilo pellets per mil, men då talar vi om ett väldigt litet fordon. Tanken fylls med pellets à la villapanna. Dessa transporteras till en brännare som driver Stirlingmotorn, som i sin tur laddar batteripaketet. Det är laddningssystemet som innovatören hävdar vara själva grejen. Därför har man också patentsökt idén, kvar återstår det tuffa arbetet med att hitta riskkapital. Det är här skeptiker kommer in, som menar att en stirlingmotor i en hybridbil inte är kommersiellt gångbar. Andra menar att för lite fakta finns att presentera och då är det inte många investerare som vågar satsa. - En stirlingmotor har en annan arbetsprincip än de motorer vi normalt använder i bilar och förbränningen sker inte i motorn, förklarar Vägverkets civilingenjör Petter Åsman som är ovetande om detaljerna kring den här idén, men som annars brukar vara väl insatt i olika miljölösningar. - Extern förbränning gör det lättare att använda olika typer av bränslen. Utan att känna till det här projektet så kan man generellt säga att en stirlingmotor tenderar att bli dyrare än motsvarande IC-motor. Hybridisering det vill säga att lägga till batterier och eldrivpaket ökar också kostnaden. Spontant låter det därför som en dyr lösning, fortsätter han. Den kommersiella applikationen av stirlingmotorer som de flesta känner till är i ubåtar, men på Precer tror man den ska nå framgång även i bilar: - Stirlingmotorn har alltid varit kommersiell sedan den uppfanns i början av 1800-talet, och det har alltid funnits många tillverkare av olika typer av sådana motorer, allt från små demomotorer till motorer på upp över 70-80 kW. Vårt koncept bygger på väl genomarbetad teknik och samarbete med både internationella och lokala företag. Ett samarbete finns också med Karlstads universitet om biobränsle i olika typer av applikationer. I början av nästa år kommer företaget att visa upp tekniken i ett lokalt arrangemang i Karlstad. Specifikation: Dimension: 2920 (L) / 1620 (B) / 1515 (H) mm Hjulbas: 2250 mm Vikt: 398 kg * Fjädring: Dubbla bärarmar Bromsar: Fram/bak dubbla bromsskivor Motor: • Hybrid pellets Stirlingmotor Elektrisk drivlina Elektrisk motor Vid 12kW "low entry version": System Volt/Effekt: 24 V - 96 V * Output 230 V (500 W-2000 W) * Output 12 V * Batteri: 100 Ah - 400 Ah * Sekundär laddning: Laddare i fordon 10 A Bränsle: Pellets Bränsleförbrukning: Cirka 1-2 kg/10 km* * beroende på kundkonfiguration Källa: Precer

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094