23948sdkhjf

Marknaden - ett vapen mot koldioxiden

Det är bråttom nu om vi vill ta bort alla utsläppen av fossil koldioxid från världens personbilar. Tekniken finns men behöver utvecklas. Och marknaden måste vilja ha den.

Ungefär så kan den brittiska professorn Julia Kings senaste rapport "The King Review" sammanfattas. Renare bränslen och lågemissionsbilar som drivs av el eller vätgas kan bli vår räddning. Därför måste vi satsa på effektivare fordonstekniker och renare bränslen. Men ny teknik betyder ingenting om den inte kan användas. Den avgörande parten är konsumenten. Konsumenten måste inse fördelarna med den, vilja ha den och kunna använda den på rätt sätt. Julia King kommer nu med en uppföljare till fjolårets uppmärksammade Stern-rapport om utsläppen av fossil koldioxid. Den här gången koncentrerar hon sig på personbilar, vans och lätta lastbilar. Som utgångspunkt pekar hon på Storbritannien som har en trafikökning med en procent varje år. Om ökningen fortsätter i samma takt fram till år 2050 kommer antalet körda kilometer varje år att öka till det dubbla. För att kunna minska utsläppen från bilarna med 20 procent av nivån år 2000 krävs en 90-procentig minskning av avgaser per kilometer. På så vis kan vi motverka effekterna av den globala trafikökningen fram till 2050. Det är alltså bråttom om vi ska få bort alla utsläpp av koldioxid från personbilarna. Men King är ändå optimistisk. Receptet för att lyckas är effektivare fordonstekniker, renare bränslen och smartare kundval. "Redan om tio år kan vi storskaligt köra bilar motsvarande de vi väljer idag men som släpper ut 30 procent mindre koldioxid per kilometer", konstaterar King i rapporten. Marknaden för bilar och bränslen med låga fossila koldioxidutsläpp måste växa snabbare och bli starkare. En kombination av batteri-elektriska hybrider, biodrivmedel och nya radikala tekniker kan halvera utsläppen fram till år 2030, menar King. Hon konstaterar också att etanolen har en viktig roll i det hela men att utvecklingen måste ske på ett hållbart sätt. Hon nämner biodrivmedel från cellulosa som hon menar erbjuder stora volympotentialer och nästan ingen påverkan av livsmedelstillgången och behoven av bevattning. Dessutom är det väldigt billigt att utveckla infrastruktur och modifiera bilar för drift med biodrivmedel, slår hon fast. När det gäller el- och vätgasbilar återstår fortfarande många tekniska utmaningar, bland annat när det gäller batteritekniken och lagringssystemen för vätgas. Om dessa bilar ska vara helt fria från utsläpp av fossil koldioxid krävs också koldioxidfri elproduktion, konstateras det i rapporten. Per Carstedt, ordförande i BAFF (Bioaalcohol fuel foundation), kommenterar rapporten och håller med om att det behövs en snabb utveckling av marknaden för hållbara biodrivmedel i kombination med energieffektiva fordon. - Det är precis den utveckling som för tillfället pågår i Sverige med flexifuel-bilar och etanolbussar i kombination med CO2-effektiv bioetanol från sockerrör. Parallellt med denna dynamiska utveckling, som dagligen växer i styrka, accelererar utvecklingen för cellulosaetanol i kombination med att hela svenska fordonsindustrin det senaste året har visat flera exempel på framtida fordon som inom kort kombinerar etanol med energieffektiv el-hybridteknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078