23948sdkhjf

Snabba och smidiga lyftar

En lyft ska bland annat vara snabb, smidig och mycket låg. Åsikterna bland bilverkstäder om hur en bra lyft ska vara konstruerad är varierade, men samtliga tillfrågade har en klar egen uppfattning som är kopplad till de egna behoven. Motor-Magasinet har frågat några verkstäder vilka krav de har på sina lyftar.

- Den senaste vi köpte har tidigare stått på svensk bilprovning så den är snabb och går tillräckligt lågt för att klara nya bilars tröskelkjolar, säger Tommy Johansson som äger Torpa Service AB i Jönköping. - Att den är snabb är viktigt eftersom vi har t Då är det mer plats hos Bilspecialisten i Värnamo som har fyra lyftar, varav den ena klarar lite mer och utnyttjas när de jobbar med lätta lastbilar. - Det viktiga för oss är att lyftarna är smidiga att arbeta med så att vi lättare kommer åt att arbeta, påpekar Magnus Karlsson, delägare i den verkstaden. - Den äldsta är från 1993 och fungerar bra än, men tanken är att de ska bytas efterhand. Lyftarna är alla av olika märken och har hittills klarat de årliga besiktningarna utan problem. Hos Smedjebackens Vulkcentral står det tre sorters lyftar. En fyrpelare, en tvåpelare och en låglyft. - Fyrpelaren är viktig eftersom den passar bäst när vi till exempel ska göra svetsjobb på tröskellådor, menar verkstadsägaren Thomas Svensson. - Och låglyftaren används vid däckbyten. Att ha tre varianter är en fördel eftersom de kompletterar varandra för olika typer av jobb. Lexus i Malmö bygger just nu nya lokaler i sydöstra Malmö och naturligtvis också en ny verkstad. - När vi beställde lyftar hade vi redan klart för oss vad vi ville ha. Lyftar som klarar tre ton och som vi kör över så ingen behöver går ner på knä när de ska användas, förklarar verkstadschefen Anders Wollin. - Det är en saxlyft som är nersänkt i golvet. Vi har redan sådan i de lokaler vi snart ska lämna så det var ingen diskussion. Dessutom är de estetiskt tilltalande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093