23948sdkhjf

Bilverkstäder diskuterade dieseltrenden på konferens

Därför bjöd APE Fordonskomponenter in ett 25-tal dieselverkstäder, för första gången i historien samtliga Bosch-, Delphi-, Denso- och Siemensverkstäder, till en konferens på Ålands hav i september. Samtliga stora leverantörer deltog också och informerade om situationen idag och framtiden. Utvecklingen för diesel är mycket påtaglig för tillfället. När det gäller de tunga fordonen har diesel varit gällande i all tid. Däremot förändras tekniken mer och mer för att motorerna ska uppfylla gällande utsläppskrav. Idag gäller Euro 4, men redan till 2009 är det Euro 5-krav som ska uppfyllas. Därför kommer det även Common Rail på tunga motorer och EUI( enhetsinjektorer) att utvecklas för att klara höga tryck. Upp till 2 000 bar krävs för att utsläppsvärden ska uppfyllas. När det gäller personbilar och mindre fordon så är det genomgående Common Rail som utvecklas. Och marknaden har helt enkelt exploderat i Europa. Andelen dieselfordon är idag mer än 50 procent varav kan nämnas Österrike och Frankrike som ligger upp mot 80 procent. I Sverige händer nu samma sak. Från tidigare cirka 7 procent andel ligger nu försäljningen på över 30 procent och det finns inget som tyder på att 50 procent inte ligger inom räckhåll. Danmark når nästan den siffran. De små dieselbilarna har ett utsläpp som understiger 120 gram per kilometer som är gränsen för ”miljöbil”. Och trots liten motor är prestandan mycket hög. Allt detta påverkar dieselverkstädernas framtid. Behovet av ny utrustning och utbildning om den nya tekniken är överhängande och därför samlades alla dieselverkstäder för att få information av de stora dieseltillverkarna. Eftersom APE idag även är Boschdistributör och sedan tidigare Delphi- och Denso-agenter var merparten av tillverkarna representerade. Även på testinstrument var Autometric med Hartridge och Bosch representerade. När det gäller utrustning till nybilstillverkning bygger tillverkarna nya fabriker fortlöpande för att kunna hålla produktionen av Common Rail komponenter i fas. För eftermarknaden är det idag redan brist på komponenter då flertalet tillverkare släppt reparations- och testplaner till dieselverkstäderna runt om i världen. Idag har sex dieselverkstäder i landet utrustning för att klara garantiåtaganden för Bosch, Delphi och Denso. Utrustningen består av en testbänk som är utrustad med en 20 hästkrafters motor och de har alla verktyg och diagnosinstrument för att testa, programmera och reparera pumpar och injektorer. Många av deltagarna planerar för en uppgradering av sin test- och verktygsutrustning för att rusta sig för framtiden. Dessutom måste man också utveckla sin verksamhet med verkstadslokaler för att ta in bilar, göra diagnos och byta enheter. Ett bra samarbete med lokala verkstäder är också viktigt för att tillsammans kunna ta hand om eftermarknaden för samtliga fabrikat. Varje tillverkare av dieselsystem har sina egna diagnosprogram och därför måste man tillsammans hitta en försvarbar volym. Sammanfattningsvis kan alla som arbetar med diesel se an på en mycket intressant marknad i framtiden. Investeringarna är stora idag, men volymerna kommer och då krävs ett kunnande och beredskap.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094