23948sdkhjf

Premiär för helt nya Saab 9-4X BioPower Concept

Nu gör Peugeot Sverige en jättesatsning. Teamet har anmält att man kör den nya VM-serien i rally 2008! Och man gör det— som första team någonsin— i en Super 2000-bil.

Den nya konceptbilen kombinerar progressivt nytänkande när det gäller design med Saabs avancerade system för fyrhjulsdrift, Saab XWD, och motortekniken BioPower. XWD och BioPower är begrepp som rymmer både körglädje och miljöansvar. - Den här konceptbilen ger ett klart besked om vad vårt varumärke står för och är samtidigt ett viktigt steg på vägen i vår strävan att gå in i nya marknadssegment, konstaterar Jan-Åke Jonsson, Verkställande Direktör för Saab Automobile. Bilens design återspeglar en skandinavisk princip om enkelhet i formgivningen med rena linjer utan t.ex. lister och takbågar. Frontens progressiva formgivning och stilelement i kupén vittnar om inspiration från Saabs uppmärksammade konceptbil från 2006, Aero X. Här ryms också nyskapande lösningar när det gäller lastning, som ett unikt system för transport av skidor utformat i samarbete med Salomon som är experter på sportutrustning. Den fyrcylindriga BioPower-turbomotorn på 2,0-liter är optimerad för E85. Med detta bränsle levererar motorn så mycket som 300 hästkrafter och har ett vridmoment på inte mindre än 400 Nm. Samtidigt är utsläppen av koldioxid kraftigt reducerade räknat på "källa till hjul"-basis (se separat release om drivlinan). Valet av motor bekräftar Saabs åtagande när det gäller ”rightsizing”. Tillsammans med Saab avancerade system för fyrhjulsdrift, XWD (Cross Wheel Drive) lovar den att göra resan lika lockande som målet. Saab 9-4X BioPower Concept har utvecklats av ett team under ledning av Anthony Lo, Designchef inom General Motors i Europa, i samarbete med formgivare och ingenjörer i Saab Brand Center. - Vi fokuserade på att integrera designelement från Aero X i en crossover och att bygga in livsstilsrelaterade lösningar som tilltalar målgruppen för den här typen av bil, förklarade Anthony Lo. Förarplatsen i den sportigt utformade fyrsitsiga kupén är tydligt inspirerad av Aero X, med separat startknapp och ”infotainmentkontroller” som placerats i en svepande linje från mittkonsolen till huvudinstrumenten rakt framför föraren. Grönt sken används för all instrumentbelysning, men det finns även andra referenser till Saabs flygtraditioner. Hastighetsmätaren erinrar om höjdmätaren i ett flygplan och vingsymbolen i rattcentrum för också tankarna till flyget. Panoramaglastaket passar utmärkt på en bil som konstruerats just med avsikt att vara ett redskap för utomhusaktiviteter. Saabs formgivare samarbetade med extremskidåkare från Saab Salomon för att ta fram ett nytt system för lastning av skidor och skidutrustning inuti bilen (se separat release om Saab och Salomon). I bagageutrymmet finns ett utdragbart lastgolv med utfällbara skidhållare av aluminium. Systemet medger transport av upp till tre par skidor med stavar. Under golvet finns uppvärmda utrymmen för pjäxor och hela lastutrymmet är inklätt med ett robust och lättvättat gummiliknande material. Den kompakta fyrcylindriga BioPower-motorn helt av aluminium kombinerar för första gången fördelarna av turbo, direktinsprutning och variabla ventiltider med det effektiva och miljövänliga bränslet E85 (85 procent bioetanol och 15 procent bensin). Denna gröna lösning innebär stor kraft (400 Newtonmeter i vridmoment, 300 hästkrafter maxeffekt) utan de nackdelar i form av extra vikt, storlek, förbrukning och utsläpp som blir följden när en konventionell sugmotor pressas till samma prestationsförmåga. Kraftöverföringen sker via den nyskapande fyrhjulsdriften Saab XWD, som redan introducerats på Saab 9-3. Aktiv styrning av systemet fördelar momentet mellan hjulaxlarna och även mellan bakhjulen via en elektroniskt kontrollerad differentialbroms (eLSD). Resultatet för föraren är en stegrad känsla av ”positiv kraft” när det gäller chassits balans. OH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063