23948sdkhjf

Ford fokus i ny alert form

Med kraftfullare linjer, uppdaterad inredning samt bränslesnålare och renare motorer kommer nu senaste generationen av bilen som ska säkra Fords höga placering i C-segmentet på den svenska marknaden.

Och i vanlig ordnig är det Ford Fokus som kombi med flexiifueldrift som spås stå för majoriteten av försäljningen. Men just den här bilen är inte produktionsklar förrän en bit in på 2008. Inte heller med den nya 1,6-litets snåldieseln som avger låga 115 gram CO2 per kilometer. Vi har däremot premiärkört nya Ford Fokus kombi med den större tvåliters Duratorq TDCi-dielsen på 136 hästar. Den här motorn är hyllvara men har uppgraderats. Det innebär förbättringar som sänkt nivåerna på buller och vibrationer. Dessutom har förbränningen kalibrerats för att ge en mjukare gång. Javisst motorn, matchad med en smidig sexväxlad låda, arbetar tyst och jämnt med bra bottendrag när vi pressar den under aktiv körning i södra Frankrike. Det blir knappast sämre av att drivlinan är installerad i ett stabilt chassi. Karossen är vridstyv och såväl hjulupphängning fram som bak förmedlar god stabilitet, avfjädring samt krängningskontroll. Fokusen är alert både vid undanmanöver och spårval genom tajta kurvor. Ford Fokus hade marknadspremiär 1998 och kom i ny version 2004. Årsmodell 2008 har fått ta del av det som Ford kallar ”kinetic design” och ska stå för kraftfullare linjer som anknyter till energi i rörelse. Ett formspråk som redan är i inkorporerat i nya Ford Mondeo. Konkret betyder det att de flesta av Fokus karosslinjer är modifierade och för ögat är det fronten med dess dubbelgrill och ljusarrangemang som är mest påtagliga. På insidan har kvalitén på inredningen höjts. Det innebär bland annat mer "berörsvänlig" yta på dörrarnas paneler, ny instrumentpanel samt omarbetad mittpanel. Tillval av kulörer och material är större samt en rad extrautrustning har tillkommit. Fram sitter vi alldeles utmärkt i stolar som går att ställa utifrån behov. Baksätet ger stadga och erbjuder gott om utrymme för ben och fötter. Kombins lastutrymme är normalt för klassen. Bagagedörren erbjuder hög öppningsvinkel och god ingång för diverse föremål som ska lastas. Det är Fokus kombi flexifuel som dominerar försäljningen. Tidigare har 85 procent av kunderna valt just 1,8 flexifuel, nu antar Ford att andelen minskar något till fördel för de nya snåla dieslarna. Försäljningen av bensinbilar är här marginell, drygt fem procent. Det är två nya dieselmotorer som Ford flaggar för, men dessa introduceras första halvåret 2008. Det innebär att vi ännu inte har haft möjlighet att provköra dem. Men enligt specifikationer har man kalibrerat om styrningen på 1,6-liters TDCi-motorn samt valt en ny växellådsolja med låg friktion och vips är CO2-värdena nere på 119 gram per kilometer. Ytterligare en variant, kallad Econetic är nere på 115 gram CO2-emissioner per kilometer. Ytterligare detaljförändringar ger här det låga värdet. Genomsnittlig bränsleåtgång uppges till 0,43 liter milen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094