23948sdkhjf

Det blir inte bättre visar den nya besiktningsstatistiken

- De fortsatt dåliga resultaten för tunga lastbilar och släp visar entydigt på behov av tätare underhåll och service – inte minst med tanke på dessa fordons långa körsträckor och omfattande andel av transportarbetet. Dessutom är det anmärkningsvärt a För de tunga släpen är sambandet mellan hög andel underkända och hög ålder mycket tydlig. De vanligaste orsakerna till underkännande är olika typer av brister i bromssystemet (46 procent). Besiktningsresultaten 2007 visar på stora skillnader mellan olika användningsområden. Till exempel underkändes endast 11 procent av de tunga släpen som på sidorna är utrustade med ”öppningsbara gardinsidor”. Samtliga besiktade släp i denna grupp var högst tre år gamla. Flest underkända hade släpvagnarna med anordning för utbytbara karosserier (75 procent), släp för transport av brandfarlig vätska (72 procent) och för transport av djur (69 procent). Andelen underkända tunga bussar med krav på efterkontroll var 40 procent 2007. Det är en minskning med en procentenhet, från 41 procent underkända år 2006. Även om det är en förbättring är resultatet fortfarande långt ifrån tillfredsställande. Bussar i icke yrkesmässig trafik har högre andel underkända fordon. De är betydligt färre, endast 8 procent av samtliga tunga bussar och dessutom är drygt hälften av dessa bussar mer än tio år gamla. De flesta anmärkningarna gäller komponenter inom broms- och kommunikationssystemen samt brandskyddskontroll. Andelen underkända personbilar med krav på efterkontroll har under senare år legat på samma nivå (32 procent) trots att andelen kontrollbesiktade personbilar i åldern upp till och med 10 år gamla ökat från 47 procent år 2002 till 58 procent 2007. Det är framförallt bilar i åldern åtta till tio år som har högre andel underkända år 2007 jämfört med 2002.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062