23948sdkhjf

Ny generalagent ska öka rejält i Sverige

— Vi satsar nu rejält på den svenska marknaden och har som mål att sälja cirka 4 000 bilar i år. Vårt bilprogram är intressant och med hjälp av starka återförsäljare räknar vi med att kunna nå det målet.

Det säger Jesper L. Petersen, ny vd för Chrysler Sweden AB. Petersen ska leda den nya organisationen för Chrysler, Dodge och Jeep. Efter brytningen mellan Daimler (Mercedes-Benz) och Chrysler kommer nu de två bolagen att drivas separat. Daimler AG, som är världens äldsta bilföretag, kommer att använda det nya koncernnamnet i all kommunikation med myndigheter, allmänhet, finansiella marknader, affärspress, anställda och i övriga sammanhang där det rör sig om koncernen som helhet. På Daimlers program står Mercedes-Benz, smart, Maybach, Freightliner med mera. Det svenska företaget har bytt namn till Mercedes-Benz Sverige AB, med Peter Roos som vd. Chrysler-koncernen har bytt namn till Chrysler LLC (Limited Liability Corporation) och i Sverige heter företaget Chrysler Sweden AB. – Chrysler Sweden kommer från och med i höst att ha sitt huvudkontor i Fosie i Malmö. Idag är vi 22 anställda i organisationen, men kommer att utöka den efterhand, berättar Jesper L. Petersen. Under 2007 sålde märkena i Chrysler-gruppen totalt 3 298 bilar i Sverige, fördelat på 1 927 Chrysler, 693 Dodge och 678 Jeep. Den siffran räknar alltså Chrysler Sweden med att öka rejält innevarande år. Inte minst den nya Chrysler Grand Voyager, som lanseras i Sverige nu i vår, väntas ge fart på försäljningen. Nya Grand Voyager, tidigare presenterad i Motor-Magasinet, är den femte generationen av en av världens populäraste, flexibla familjebilar. – Totalt sett har vi ett mycket brett program med en rad intressanta modeller från både Chrysler, Dodge och Jeep. Vi kommer framöver också att kunna presentera fler nya modeller, säger Marcus Andréasson, marketing- och pr-chef på Chrysler Sweden AB. Chrysler LLC har börjat städa i sitt produktprogram för att renodla verksamheten. Modeller som försvinner är de sportiga modellerna Crossfire och PT Cruiser cabriolet. Istället kommer Chrysler LLC i högre utsträckning producera bilar som är direkt avsedda för den internationella marknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095