23948sdkhjf

Nöjda besökare på Automässan

Besökssiffran för Automässan 2008 blev totalt 18 305 (jämfört med 17 872 år 2005). Totalt deltog 263 utställare som representerade 279 företag och 799 registrerade varumärken. Utställningsytan var 14 836 kvadratmeter. Av den besökarrapport som Automässan låtit göra framgår att mässan besöktes av 92 % män, resten kvinnor. De flesta kom från bilverkstad, 44 % och 33 % tillhörde företagsledning följt av 26 % mekaniker. Sverige är ju som bekant ett avlångt land och det är inte alltid helt lätt att locka besökare till en mässa. Det största besökarantalet kom från Västra Götaland med 42 %. Därefter följer Skåne, Småland/Östergötland med 13 % vardera, Stockholm och Mälardalen med 12 %, Värmland med 8 % och övriga Sverige 6 %. Det kom även utländska besökare till mässan, 6 %, varav de flesta från Norge. Mer än två tredjedelar av besökarna eller 70 % anser att Automässan är den viktigaste mässan att besöka. Mest intressant att se är verktyg, 54 %, verkstadsutrustning 49 %, reserldelar och tillbehöär 34 % och däck och fälg 29 %. Att mässan är viktig för kommande inköp visas också av att 78 % planerar att köpa eller föreslå köp av mässprodukter. Utställarkvaliteten får också högt betyg. Totalt 84 % av de tillfrågade gav kvaliteten betyget mycket bra eller bra. Nu dröjer det tre år till nästa Automässa i Göteborg. Besökarna på årets mässa kommer säkert dit också för 90 % svarar att de absolut eller troligtvis kommer att besöka mässan år 2011. Men det var inte bara besökarna som var nöjda. Även utställarna ansåg att årets mässa var på topp och det gjordes många affärer redan på mässan. Dessutom är det omvittnat att både besökare och utställare sätter det sociala umgänget högt och därför behövs det en fackmässa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062