23948sdkhjf

Mazda Australien-etta i J.D. Power-undersökning

Mazda fortsätter att rankas allra högst i nya ägarundersökningar. Denna gång är Mazda etta när det gäller kundtillfredsställelse i J.D. Power and Associates stora undersökning i Australien. Och för bara några veckor sedan blev Mazda dubbelsegrare i tyska Autobilds TÜV Report.

J.D. Power and Associates är ett världsledande företag när det gäller bl.a. kundundersökningar. I Australien har företaget undersökt vad kunderna anser om sina bilar efter att de kört dem under 36 månader. Resultatet bygger på vad ägarna anser om bilens kvalitet och tillförlitlighet, bilens design, komfort och prestanda, återförsäljarens service samt ägarkostnader. Mazda fick 780 poäng av 1000 möjliga i total kundtillfredsställelse. Även på de närmaste platserna blev det japanska bilmärken genom Honda och Toyota. - Mazda-ägarna är särskilt nöjda med bilens kvalitet, tillförlitlighet och de emotionella värdena, vilka sätter nya riktmärken för andra biltillverkare, säger Brian Fine, vd för J.D. Power and Associates i Australien och Nya Zeeland. I tyska Autobilds TÜV Report 2008 var det två Mazda-modeller i topp. Mazda3 var den mest felfria bilen före Mazda2 bland två till tre år gamla bilar. Autobilds TÜV Report redovisar en av Europas viktigaste undersökningar för begagnade bilar. Efter att den tyska myndigheten TÜV analyserat sju miljoner besiktningar av 194 olika bilmodeller blev Mazda3 allra bäst med nästan inga fel överhuvudtaget före Mazda2. Över 160 olika detaljer, som t.ex. bromsar, belysning, chassie och avgassystem, redovisas i undersökningen. För dessa resultat erövrade Mazda "Golden Badge Award" från den tyska bilbesiktningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062