23948sdkhjf

Svenskar vill ha lag på headset vid bilkörning

Europeiska kommissionen har med stöd av EU:s koncentrationsförordning godkänt den tyska Volkswagenkoncernens föreslagna förvärv av den svenska lastbils- och busstillverkaren Scania. Efter att ha granskat ärendet anser kommissionen att transaktionen inte påtagligt kommer att hämma effektiv konkurrens inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller en betydande del av detta område.

Undersökningen visar även att majoriteten av svenskar känner sig mycket tryggare då de som passagerare åker med en förare som använder headset när de pratar i mobilen. 23,6% går steget längre, och vill se ett totalförbud av mobilsamtal av bilförare vare sig de har headset eller inte. – Vi är i princip det enda landet i Europa som inte har lag på användning av headset vid bilkörning och om man inte tror att man blir säkrare som förare av det, visar den här undersökningen att man åtminstone skapar en mer bekväm av avslappnad resa, säger Göran Delemark, VD på GN Svenska AB. Vägverket har nyligen föreslagit en lagstiftning som skulle förbjuda mobilsamtal vid bilkörning förutsatt att föraren inte använder headset eller liknande, men flera svenska undersökningar visar att det är själva samtalet som är farligt och inte mobilen. Detta har väckt debatt. GN:s undersökning visar att majoriteten av svenskar känner sig tryggare som passagerare då föraren kan ha båda händerna på ratten när de pratar i telefon vid bilkörning. Sverige är ett av få länder i Europa där bilförare får prata i mobilen utan headset medan de kör. Höga böter och omständliga avbrott väntas för dem som inte följer reglerna på vägarna i Europa under bilsemestern i sommar. – Om man ska ut och bila i sommar är ett headset inte bara en investering ur ett säkerhetsperspektiv, utan även för plånboken. Ett headset är i de flesta fall mycket billigare än de bötesbelopp man krävs på utomlands om man pratar i mobilen under bilkörning, fortsätter Göran Delemark. Motormännens Riksförbund ger följande indikationer om de bötesbelopp bilkörning och mobilprat kan ge i några europeiska länder: 100-150 SEK i Lettland, Litauen och Bulgarien 1000 SEK i Belgien 1500 SEK i Grekland 1300 SEK i Holland 1650 SEK i Norge Bilförare ges även böter vid bilkörning och mobilprat i Österrike, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Ungern, Holland, Italien, Luxemburg, Polen, Portugal, Ryssland, Schweiz, Turkiet och Storbritannien. Undersökningen gjordes på cirka 550 svenskar i arbetslivet i åldrarna 18-65 år under maj 2008.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062