23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

BIL Sweden välkomnar beskedet från EU-parlamentets industriutskott

Efter att en sedan tidigare välkänd rattfyllerist i Uppland åkte fast två gånger under samma dygn för rattfylleri måste regelverket ifrågasättas. Det ska inte vara möjligt att en gripen rattfyllerist redan samma dygn kan upprepa sitt brott, anser Motormännens Riksförbund.

Utskottets yttrande innebär att bland annat att etanolbilar får en nedsättning av utsläppsvärdet för koldioxid med 33% jämfört med en bensinbil. En viss hänsyn har därmed tagits till skillnaden mellan fossil koldioxid och biomassebaserad förnyelsebar koldioxid som ingår i det naturliga kretsloppet. Ur ett naturvetenskapligt perspektiv är lagstiftningens hopblandning av fossil och biomassebaserad koldioxid fortfarande stötande. Den föreslagna infasningen av lagstiftningen är också ett steg i rätt riktning. Det ursprungliga förslaget tog ingen hänsyn till de ledtider för utveckling av nya bilar som finns i verkligheten. Även sänkningen av de orimliga bötesbeloppen tyder på en tillnyktring i processen. Det ursprungliga förslaget innebar att koldioxidutsläpp från nya bilar hade bötesbelopp på mer än tiodubbla nivån mot priserna på utsläppsrätter (dvs den generella värderingen av koldioxid). -Det är glädjande att EU-parlamentets industriutskott tagit hoten mot den svenska miljöbilssatsningen och mot Europas bilindustri på allvar och föreslagit några viktiga steg i rätt riktning, säger Bertil Moldén VD BIL Sweden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04