23948sdkhjf

Volvo engagerar Orrefors i arbetet med ny konceptbil

DEKRAs nya koncept för kvalitetsutveckling av bilverkstäder DVK (DEKRA verkstadskvalitet) ska hjälpa Motorcentralen och M-Bilar i Eskilstuna med stickprovskontroller av utförda service- och reparationsarbeten. Motorcentralen i Eskilstuna AB är återförsäljare av Ford och Mazda och M-Bilar AB representerar BMW och Mini.

I konceptbilen böljar den graciösa, kristallklara mittkonsolen likt en mjuk, stillsam våg från instrumentpanelen till baksätets ryggstöd. - Det ser nästan ut som ett vattenfall som flödar ned från instrumentpanelen och sedan rinner längs hela interiörens mittparti, säger Volvo Personvagnars designchef Steve Mattin. Kristallskivan liksom svävar över mittkonsolens genomtänkta funktionalitet. Den vilar mjukt på dubbar av gummi och med hjälp av osynliga ljuskällor kan kristallens skimmer anpassas efter förarens sinnesstämning. - Vill man utforska den skandinaviska formgivningens alla möjligheter är de svenska glashyttorna en given inspirationskälla. Stora glaspartier är dessutom en central del av öppenheten i den moderna svensk arkitekturen, säger Volvo Personvagnars designchef Steve Mattin. - I en konceptbil är det meningen att man ska ta ut svängarna rejält och vår supertunna mittkonsol var det perfekta objektet. Vi gav den en ny, förädlad form och bad Orrefors skickliga händer förverkliga våra spännande visioner. Mästarna i Orrefors antog villigt utmaningen och slutresultatet är ett av de mest udda och hantverkskrävande föremålen i glasbrukets 110-åriga historia. Själva framtagningen var en utmaning utöver det vanliga - till och med för de erfarna mästarna i glashyttan. Enligt brukets tradition mejslas gjutformarna för kristallen ut för hand ur tjocka stycken av alträd. Efter gjutningen slipas kristallen omsorgsfullt till sin slutliga, glasklara form. - Den böljande, något vridna formen tillsammans med de exakta måttkraven var två spännande utmaningar för oss. Kristall är ett levande material, format av levande människor. Vi är inte vana vid toleranser på en tiondels millimeter. Dessutom talar vi om ett ovanligt stort stycke kristall, säger Orrefors designchef Gunilla Arvidsson.För att klara hållbarhetskraven består den färdiga skapelsen av tre delar som fogats samman i Volvo Personvagnars konceptbilsverkstad. - Det stora glasstycket i konceptbilen kommer inte i produktion. Däremot öppnar den upp för möjligheten att använda kristall i mindre skala i framtiden. Vi får se vad våra kunder tycker, säger Steve Mattin.Kreativitet och funktionalitet Även om materialet i mittkonsolen utstrålar konstnärlig experimentglädje är den inbyggda funktionaliteten genomtänkt i minsta detalj. Vid förarplatsen skär kristallkonsolen rakt igenom instrumentpanelen och dess övre del bildar en navigationsskärm i exakt höjd med förarens kombiinstrument. Nedtill sticker de fyra rotationskontrollerna upp ur elegant mattslipade hål i glasskivan. I mitten sitter en löstagbar fjärrkontroll. Växelväljaren har fått en helt ny, flexibel form. I den horisontella utgångspositionen växlas bilen automatiskt. Om föraren känner för sportig, manuell växling fälls handtaget upp i vertikalt läge. Nära växelväljaren finns även startknapp och parkeringsbroms grupperade. Mittkonsolen löper hela vägen till baksätets ryggstöd och under kristallskivan mellan de individuella sätena vilar två dryckeshållare som elegant glider fram i aktivt läge. - Vi har fokuserat på ergonomi och säkerhet. Med kombiinstrumentet i samma höjd som navigationsskärmen räcker det med en horisontell ögonrörelse för att växla mellan informationskällorna. Ett annat exempel är att de reglage som används när du startar och slutar körningen sitter några centimeter ifrån varandra vid växelväljaren, förklarar Steve Mattin.På Volvo Personvagnars designcenter har upptäcktsfärden till glasriket mitt i de djupa sydsvenska skogarna fungerat som en ren vitamininjektion. - De rena formerna på Orrefors produkter har varit en av våra inspirationskällor i många år. Nu var det rätt tillfälle att även utforska kristallen som material, säger Steve Mattin. För glasbruket i Orrefors har debuten som leverantör till bilindustrin också gett ny kreativ inspiration. - Volvos tunna mittkonsol är en industriell produkt med en konstnärlig och på samma gång funktionell form. Den för lätt tankarna till andra användningsområden. Varför inte en elegant, hängande takarmatur eller ett bordsföremål av något slag? Vi får väl se, säger Gunilla Arvidsson. - Bildtext: Volvo har engagerat Orrefors glasbruk i arbetet med Volvos nästa konceptbil, förbilden till nästa S60. Bildtext: Volvos tunna mittkonsol för lätt tankarna till andra användningsområden, som tex takarmatur eller bordsföremål.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094