23948sdkhjf

Nya Mazda3 KombiSedan

Sedan säljstarten 2003 har den nuvarande Mazda3-modellen tillverkats i över två miljoner exemplar. Den har sålts i 101 olika länder. Mazda3 har hittills erövrat 94 internationella priser, som t.ex. Årets Bil i Ryssland, Danmark, Kanada, Israel, Australien, Thailand, Hong Kong och Indonesien. Mazda3 blev även tvåa i Årets Bil i Europa. Designkonceptet för nya Mazda3 blev "att behålla den nuvarande identiteten och samtidigt utveckla designen för att göra nya Mazda3 mer uttrycksfull". Den typiskt femkantiga grillen har blivit större och Mazda-logotypen med Mazda-vingarna har placerats ovanför grillen. De breda hjulhusen har markerats ytterligare och strålkastarna har fått en ännu spetsigare form. I hörnen sitter dimljusen i stora svarta utrymmen som följer linjerna i grillen och som ger hela fronten ett betydligt modernare och aggressivare utseende. Även bakdelen på nya Mazda3 har gjorts kraftfullare, liksom de mer markerade sidolinjerna. Däremot känner man igen C-stolpen och den bakre sidorutan med sin speciella karaktäristiska lutning. Interiören är givetvis också betydligt uppfräschad. Temat för utvecklingen av köregenskaperna hos nya Mazda3 var "exhilirating driving", den tillfredställelse en förare känner när bilen uppför sig i perfekt harmoni med förarens egna intentioner. För att uppnå detta förbättrade utvecklingsteamet en mängd detaljer för att helt och hållet ta bort alla negativa aspekter av t.ex. motorljud, vibrationer och vägljud. Men samtidigt behålla, och i vissa fall förstärka, de positiva sidorna hos motorljudet, känslan av acceleration, bromskontroll och väghållning. Nya Mazda3 har ett motorprogram speciellt anpassat för Europa. Motorer som blivit bränslesnålare. Turbodieselmotorn på 1.6 liter och 109 hk har drygt sex procent lägre bränsleförbrukning. Denna har minskat från 4,8 liter/100 km till 4,5 liter/100 km, vilket dessutom innebär att nya Mazda3 1.6 DE nu kvalar in som miljöbil enligt de svenska särbestämmelserna. Nya Mazda3 1.6 DE släpper bara ut 119 g/km CO2. Den tidigare två liters turbodieselmotorn är i nya Mazda3 ersatt med Mazdas nyutvecklade 2,2 liters turbodieselmotor, som redan i februari finns ute på marknaden i nya Mazda6. I nya Mazda3 kommer 2,2 liters turbodieselmotorn i två versioner på 150 och 185 hk. Bränsleförbrukningen är så låg som 5,4 liter/100 km, respektive 5,6 liter/100 km, vilket innebär ett avgasvärde för CO2 på 144 respektive 149 g/km. Den nya 2.2 liters turbodieselmotorn har mellan sju och tio procent lägre bränsleförbrukning än den gamla två litersmotorn. Båda de nya 2.2 liters motorerna är godkända enligt nya Euro 5-reglementet och har Mazdas nyutvecklade unika dieselpartikelfilter, nyligen introducerat i Mazda6. Detta är ett partikelfilter som på ett betydligt mer effektivt sätt tar bort olika skadliga partiklar från avgaserna än nuvarande partikelfilter. Det keramikbaserade materialet i Mazdas unika katalysator har en molekylstruktur som ökar partikelförbränningen och därmed avsevärt minskar bearbetningstiden i processen. Detta minskar både bränsleåtgången i processen och ger ännu renare avgaser. Mazdas nya partikelfilter minskar antalet nödvändiga regenereringar med hälften och tiden för varje regenerering med en tredjedel. Katalysatorn använder syret i keramikmaterialet, tillsammans med det syre som finns i avgaserna, för att öka sotförbränningen. Mazda är först i världen med att tillverka denna typ av partikelfilter. En helt ny typ av partikelfilter som innebär en bekymmersfri filterrengöring av Mazdas 2.2 liters turbodieselmotor tillsammans med en minskad bränsleförbrukning. Lägre bränsleförbrukning är givetvis ett steg för att minska bilismens påverkan på miljön. Men nu tar Mazda ytterligare ett steg genom sin nya generation av katalysator till bensinmotorer. Denna katalysator är konstruerad med en helt ny teknologi för att spara på de dyrbara ädelmetallerna platina och palladium. Mazda kallar tillverkningstekniken "singel nanotechnology", vilket betyder att ytan av ädelmetaller i katalysatorn är tunnare än 5 nanometer. Den nya tekniken sparar 70 till 90 procent av den platina och palladium som behövs för framställningen av en vanlig katalysator, utan att försämra de avgasrenande egenskaperna. I vanliga katalysatorer har de små katalytiska partiklarna en tendens att klumpa ihop sig. Följden blir att reaktionsytan för de katalytiska partiklarna totalt sett minskar och katalysen blir mindre effektiv. För att motverka detta används ett överskott av de katalyserande ädelmetallerna. Men ädelmetaller är som sagt dyra och därför är det en stor fördel om partiklarna kan fixeras så att de inte rör på sig, så att de inte klumpar ihop sig. Mazda är först i världen med att använda denna nya fixerande nanoteknologi i sin MZR 2.0 liters bensinmotors katalysator, vilket minskar användningen av jordens begränsade resurser av, i detta fall, ädelmetaller. Denna nya katalysatorteknik är ytterligare ett exempel på Mazdas långsiktiga "Sustainable Zoom-Zoom" teknologi för att värna om vår miljö. I början av maj blir det officiell introduktion av nya Mazda3 hos de svenska Mazda-återförsäljarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078