23948sdkhjf

Andra transportmedelsval kan ge en fjärdedel minskade utsläpp

Rapporten till regeringen visar att det finns realistiska möjligheter att minska transportsektorns koldioxidutsläpp med nästan 25 procent. Inrikestransporterna står i dag för knappt en tredjedel eller 20 miljoner ton av Sveriges totala koldioxidutsläpp på 60 miljoner ton per år. Den största utsläppsmängden, 18,7 miljoner ton, står vägtransporterna för. Privatbilismen ligger bakom 13 miljoner ton medan godstransporter står för drygt 5 miljoner ton koldioxidutsläpp. En möjlighet är att avgiftsbelägga parkeringsplatser vid arbetsplatsen samtidigt som parkeringsmöjligheterna nära bostaden ökar. - Det kan ge en minskning av koldioxidutsläppen med 300 000 ton per år från 2020 säger projektledaren Krister Sandberg. Han vill se en satsning på kollektivtrafiken med till exempel speciella bussfiler, vilket kan ge en utsläppsminskning på 300 000 ton från 2020 och 400 000 ton från 2040. Rapporten visar att vägtrafiken har sina tydliga fördelar vad gäller godstransporter, främst på grund av sin flexibilitet och de långa ekipagen som tillåts i Sverige. Järnvägstrafiken har sina fördelar på längre avstånd. -Att underlätta för mer kombitrafik kan ge en minskning på uppåt en miljon ton koldioxid, säger Krister Sandberg. För att åstadkomma överflyttning till järnvägen och sjöfart krävs dessutom infrastrukturinvesteringar liksom ett mer effektivt nyttjande av infrastrukturen. Avreglering av godstrafiken är i princip genomförd i Sverige och i teorin också inom EU. Gränsöverskridande transporter begränsas av bland annat administrativa och tekniska hinder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078