23948sdkhjf

Hyundai i10 1,2 - en pigg och smidig minsting

Gott om plats i kupén, smidig drivlina och väl avstämt chassi. Dessutom lätt att hantera i stadstrafik, men bullernivån ökar i takt med hastigheten och nedväxlingar krävs för att hålla tempot uppe.

Nya Hyundai i10 som förts introducerades med en slö 66 hästar motor på knappt 1100 kubik, kommer nu med en starkare variant på 75 hästar och 1250 kubik. Båda klarar ett CO2-utsläpp på låga 119 gram/km. Motorn på 1.25 liter presterar vad man kan förvänta sig av en sådan här minsting som hör hemma i det så kallade A-segmentet. Konkurrenterna heter till exempel Toyota Aygo, Chevrolet Matiz, Fiat 500 och nya Ford Ka. Den starkare Hyundai i10 får också till skillnad från instegsmodellen ESP, antiladdsystem. Det betyder tryggare körning i en liten bil. Hyundai i10är en användarvänlig bil. Små yttermått och god sikt åt alla håll innebär att det är lätt att parkera och att man rör sig smidigt i stadstrafiken. Trots tajt kaross erbjuder Hyundai i10 överraskande generösa innerutrymmen. Fram är stolarna relativt små men ger ändå stadga och komfort. Baksätet har bra insteg, högt i taket och erbjuder plats för två vuxna utan problem. Ut-rymme för ben och knä är därtill hyfsat. Bagageutrymmet sväljer en större resväska, inte mycket mer. Växellådan är lättarbetad, motorn pigg, men högvarvig, vilket innebär nedväxlingar för att hämta hem kraften när tempot snabbt växlar i trafiken. Chassit är välballanserat och fjädringen är följsam på det hela men något stum när vi passerar vägskarvar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078