23948sdkhjf

Höghållfast stål till tysta transportfordon

Eldrift, tyst gång och inga avgaser är de egenskaper som utmärker engelska Modecs eldrivna transportfordon för stadsmiljöer. För att kunna bygga fordonet enligt företagets specifika designkrav har man valt avancerat höghållfast stål.

- Kraven på miljöanpassning av vårt fordon gäller inte bara utsläpp, säger Colin Smith, teknisk chef och en av grundarna av företaget. Ljudnivån i städerna blir allt mer påfrestande. Vårt eldrivna fordon är helt tyst och kan användas i stort sett dygnet o Eldriften är fullt i nivå med många motsvarande dieseldrivna fordon. Räckvidden för en batteriladdning är cirka 150 km och tankning sker via ett eluttag. Toppfarten är 80 kilometer i timmen, vilket är högsta tillåtna fart för lastbilar i Europa. Driftsbatteriet sitter mitt i bilen, lågt placerat för att ge låg tyngdpunkt och därmed bra väghållning. - Den låga, centrala placeringen var ett viktigt krav för oss, säger Colin Smith. Detta för att få rätt balansen i bilen och hög säkerhet. Vid en eventuell krock är batteriet, som omgärdas av en specialdesignad skyddsram, maximalt skyddat. Ramen är viktig inte bara för säkerhetskraven utan även för att klara av de böj- och vridkrafter som fordonet utsätts för under sin livscykel. - På vanliga lastbilar går det ofta att se hur bakdörrarna rör sig i förhållande till varandra under färd, säger Colin Smith. Detta får absolut inte hända med en bil som har ett batteri i chassit. Då skulle vi så småningom riskera kortslutning. Det enda material som kunnat lösa den utmaningen är höghållfast stål. Materialet har gjort att vi klarat de krav vi hade på funktionell och praktisk design. Vi använder ett varmvalsat extra höghållfast stål med 650 MPa som lägsta sträckgräns. Det materialet har vi använt även i den krockzon som skyddar fronten i händelse av en kollision. Modecs produktionsanläggning är en monteringsanläggning där detaljerna köps från närbelägna underleverantörer. Fordonet byggs i ett antal stationer i fabriken och delarna hämtas in i produktionen enligt just in time-metoden. Utifrån en grundmodell kan kunderna beställa olika längd på chassiet vilket gör det möjligt att montera olika typer av utrustning på bilen, exempelvis skåp eller ett flak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125