23948sdkhjf

Porsche 911 GT3 RSR får större motor

Porsche 911 GT3 RSR, som är den snabbaste tävlingsbilen baserad på Porsche 911, tävlar i GT2-klassen i internationella långdistansrace. Förra säsongen tog den segrar i amerikanska Le Mans-serien och på Nürburgrings 24-timmarslopp. Det första man lägger märke på den nya bilen är luftutsläppen på den främre huven, så kallade louvers, ett resultat av helt omgjorda luftkanaler från kylarna, vilket blev nödvändiga i och med att luftkonditionering nu finns som tillval. Även baktill har aerodynamiken förbättrats, bland annat undertill och vingen kan nu justeras inom ett större område. Det viktoptimerade bromssystemet och ett lättare elsystem bidrar ytterligare till bättre köregenskaper. Motorn har förstorats från 3,8 liter till 4,0. Inför 2009 års säsong har luftintagens storlek ytterligare begränsats. Motorn utvecklar nu cirka 450 hk (331 kW) vid 7 800 varv per minut och ger ett maximalt vridmoment av 430 Nm vid 7 250 v/min. Varvtalsbegränsaren griper in vid 9 000 v/min. Jämfört med föregångaren utvecklar den nya motorn effekten vid betydligt lägre varvtal. Tack vare det har den en optimerad vridmomentskurva och bättre körbarhet. Inuti ger en multifunktionsdisplay föraren indikation om när det är lämpligast att växla. En annan nyhet är den programmerbara kontrollenheten som ger tävlingsteamen möjligheten att välja bland flera individuella funktioner. En av dem är den helt inställbara blinkningsfrekvensen på framljusen, vilket gör det lätt för mekanikerna att känna igen bilen när den går in i depå i mörker. För att göra det enklare att serva bilen under tävlingsförhållanden har andra ändringar gjorts. GT3 RSR är nu utrustad med en lufttrycksdriven domkraft. Oljepåfyllningen med snabbpåfyllning har flyttats till bakluckan för att göra det lättare för mekanikerna att komma åt. Porsche GT3 RSR är, vid sidan av GT3 Cup och GT3 Cup S, den tredje tävlingsmodell baserad på 911 som byggs av Porsche Motorsport. Cirka 20 exemplar av den framgångsrika långdistansracern har tillverkats i Weissach och håller som bäst på att levereras till tävlingsteam världen över.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078