23948sdkhjf

Nu är det guldläge för eftermarknaden

Det är faktiskt likadant varje gång konjunkturen går ned, försäljningen av nya bilar minskar och bilägarna väljer att hålla igång sina äldre bilar. Normalt sett har både de fria och märkesverkstäderna bra med jobb. Av de bilar som är tre år eller äldre underkänns nästan varannan bil på den årliga bilbesiktningen. Därmed har åtminstone de fria verkstäderna mer jobb än någonsin. Mer jobb betyder mer reservdelar och ökande intresse för att investera i ny utrustning. Statistik visar att mer än var tredje bil i Sverige idag är 10 år eller äldre. Samtidigt sjönk nybilsförsäljningen förra året med 17,2 procent. Dessutom sjönk antalet skrotade bilar med över 30 procent mellan 2007 och 2008. Totalt skrotades i fjol 142 000 bilar. Att färre väljer att skrota sin gamla bil har flera orsaker, utebliven skrotningspremie, exportering av gamla bilar till andra länder eller att man vill vara försiktig med hushållsekonomin. Det har nye vd:n Stephen Odell tagit fasta på och han vill att regeringen ska återinföra skrotningspremien. Detta för att få fart på utskrotningen av gamla bilar och därmed öka nybilsförsäljningen. Men att allt fler behåller sina gamla bilar borde ju innebära problem för miljön. Jodå, en gammal bli släpper ut mer föroreningar än en ny bil. Men totalt sett har faktiskt koldioxidutsläppen från biltrafiken minskat med två procent jämfört med 2007. Där har naturligtvis miljöbilarna hjälpt till, men också ägarna till äldre bilar inte kör lika långt som tidigare. Där spelar ju det höga bensinpriset också en viktig roll. Just nu är det alltså ett mycket bra läge för de som utför bilservice- och reparationer eller säljer reservdelar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065