23948sdkhjf

Lägre motoreffekt - ett enkelt sparmedel under finanskrisen

Detta visar en kartläggning från GE Capital Solutions som gjort en analys av de vanligaste modellerna på den svenska tjänstebilsmarknaden. Att lägre antal hästkrafter leder till minskad bränsleförbrukning är ingen nyhet, men hur mycket sparar man egentligen? GE Capital Solutions har analyserat de vanligaste tjänstebilarna i Sverige för att få svar på den frågan. – Vårt erbjudande om rådgivning för företagens tjänstebilsflottor kallas för Key Solutions och som en del av det har vi kartlagt dessa kostnader, säger Pia Lindhe, marknadschef på GE Capital Solutions. Det visar sig alltså att färre antal hästkrafter sparar stora belopp på årsbasis, både genom lägre bränsleförbrukning samt genom lägre fordonsskatt. Kartläggningen visar att en Volvo V50 Diesel med 180 hk har SEK 21 064 i bränsle- och skattekostnader under ett år. Samma bil med 109 hk har i stället en årskostnad på SEK 14 005 vilket alltså innebär en besparing på SEK 7 059. En Audi A6 Avant Diesel med 240 hk kostar SEK 22 742 per år medan samma bil med 136 hk i stället ligger på SEK 17 126 per år. En besparing på SEK 5 616. För den som väljer att köra BMW finns också stora besparingar att göra. Till exempel kostar en BMW 525 med 197 hk SEK 21 566 per år medan en BMW 520 med 177 hk har en årskostnad på SEK 17 173, en besparing på SEK 4 393. – Ytterligare en viktig lärdom är att en mindre motor också innebär lägre utsläppsnivåer, säger Pia Lindhe. En BMW 325 med 197 hk släpper ut 158 gram koldioxid per km (CO2/km) medan BMW 320 med 177 hk ligger på 131 gram CO2/km. En Volvo V50 med 180 hk släpper ut 166 gram CO2/km medan samma bil med 109 hk endast släpper ut 118 gram CO2/km, alltså hela 48 gram lägre utsläpp per kilometer. Uträkningarna har baserats på 30 000 km i årlig körsträcka.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063