23948sdkhjf

Världens största tvättsystem för tunga fordon

InterClean Equipment, Inc., som ingår i Tammermatic InterClean Group, har nyligen slutfört installationen och idriftsättningen av världens största tvättsystem för gruvtruckar på en av de mest avlägsna platserna för fordonstvättar oavsett storlek— i Kalahariöknen i Sydafrika nära gränsen till Botswana.

Den verkligt monstruösa truckvätten installerades vid den nya, av Assmang Ltd. ägda Khumani-gruvan. De stora gruvtruckarna i 200 och 400 tons klass, som fraktar järnmalm från den öppna dagbrottsgruvan till processanläggningen, tvättades tidigare för hand, vilket för ett enda fordon kunde ta från några timmar upptill till flera dagar. DRA, Ltd., det tekniska konsultföretag, som byggde upp hela infrastrukturen för Khumani-gruvan, började leta efter ett automatiserat koncept för att tvätta de stora, cirka 9 meter höga gruvtruckarna före den regelbundna servicen och underhållet av fordonen. Den primära orsaken till att man valde att automatisera tvättfunktionen var att man ville nedbringa det höga antalet olycksfall, som inträffade i tvättbåsen. Dessa olyckshändelser hade ofta dödlig utgång eller resulterade i allvarliga personskador, när maskinskötare ramlat från ställningar och stegar. Det här InterClean-tvättsystemet slår många rekord inom fordonstvättsbranschen. Idémässigt har systemet likheter med den vanliga borstlösa biltvätten, som du vanligen åker igenom. Fordonet körs helt enkelt långsamt med en genomloppstid på 3-10 minuter genom de vattenrika högtrycksduscharna. Pump- och återvinningskapaciteten för den nya anläggningen uppgår till nära 9 m3 per minut. Den största biltvätten når knappt upp till drygt 1 m3 per minut och den största lastbilstvätten till omkring 4,5 m3 per minut. Det kan noteras att InterClean också byggt både väldens största biltvätt och väldens största lastbilstvätt. De flesta biltvättar har en sand/vattenseparator (som skiljer sand, lera och stenmaterial från tvättvattnet) med en underjordisk uppsamlingstank på drygt 7,5 m3. I den ovan nämnda installationen har uppsamlingstanken en volym av knappt 1900 m3. Varje enskild trucktvättning lämnar i medeltal knappt 3,8 m3 smuts och efter endast 250 tvättningar är den stora avslamningstanken halvfylld och måste tömmas. Att avlägsna cirka 950 m3 slam tar endast ett par timmar och görs med frontlastare med cirka 10 m3 skopa. Under provningen av trucktvätten nåddes samma tvättresultat som vid manuell tvättning vid en genomloppstid på tre minuter. Vid en genomloppstid på 10 minuter erhölls tvättresultat, som överstiger kvaliteten för manuell tvättning. Förutom att den nya trucktvätten eliminerar alla säkerhetsproblem i anslutning till manuell tvättning, resulterar den monstruösa trucktvätten i en avsevärd förkortning av ståtiden för fordonen, en inte helt oväsentlig faktor i samband med gruvtruckar, som kan kosta flera miljoner dollar per styck. Förutom för stora gruvtruckar lämpar sig systemet också bra för bulldozers, frontlastare och andra tunga maskiner. Inom några dagar efter den lyckade idriftsättningen erhöll InterClean beställningar på liknande utrustningspaket till andra gruvorter. Trots den globala lågkonjunkturen förväntas den här typen av stora system växa under 2009, när operatörerna satsar på automatik för att reducera sina operativa kostnader. För närvarande marknadsförs och installeras InterCleans tvättsystem för gruvtruckar och tunga fordon i Nordamerika, Sydamerika, Australien, Ryssland, Nordeuropa och Afrika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063