23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Gasdriven box säker CO2-utsläpp med sex ton

Toyota i Åkersberga är en av landets första Toyota-anläggningar som valt att installera en lackbox som uppvärms med gas istället för diesel eller olja.

– Fördelarna är många, säger verkmästare Jacques Pålsson. Framförallt snabbare uppvärmning samt mindre utsläpp av koldioxid. Vi räknar med att minska upp mot sex ton om året jämfört med konventionell uppvärmning. Toyota Åkersberga är en landets få anläggningar som valt att ta hem plåt- och lackverkstaden istället för att låta den ligga som extern satellit-anläggning. – Tidigare var det ett flöde av bilar som transporterades fram och tillbaka i samband med lackning. Nu sköter vi allt på plats och slipper förlorad tid, säger verkstadschefen Nicklas Wilding. Den nya anläggningen har arbetsplatser för fyra plåtslagare och två lackgubbar. Bland utrustningen intar den nya lackboxen en särställning. Den vilar på en 1,5 meter nergjuten betongbalja, fläktsystemet som traditionellt placerats på boxtaket sitter i ett externt rum utanför verkstaden. – Inga fläktljud tränger in, dessutom har det skapats ut- rymme för omklädningsrum ovanför boxen, konstaterar Jacques Pålsson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109