23948sdkhjf

Kritik mot utspel om fritt cabotage

Nu lanserar Trygg-Hansa en "grön försäkring" för Sveriges alla åkerier. Sedan tidigare premieras åkerier som arbetar med att förebygga skador, och nu finns chans till att ytterligare påverka premien för dem som jobbar klimatsmart. Trygg-Hansa har utvecklat den gröna försäkringen i samarbete med kunder och partners.

Det var som representant för det svenska ordförandeskapet i EU som statssekreterare Leif Zetterbergs inledningstalade vid en logistik- och transportkonferens i Bryssel. Han menade då att det vore möjligt att minska utsläppen av koldioxid med upp till 30 procent genom att slopa dagens cabotageregler. Cabotage innebär att ett åkeri tillfälligtvis och i samband med en internationell transport kan utföra inrikestrafik i ett annat EU-land. Statssekreterare Leif Zetterbergs förslag innebär att det skulle vara fullt tillåtet för åkerier att bedriva inrikestrafik i andra EU-länder. En konsekvens kan bli att åkerier från låglöneländer skulle kunna överta inrikes transportuppdrag i Sverige. Sveriges Åkeriföretag tvivlar starkt på att koldioxidutsläppen skulle kunna minskas med 30 procent med utländska åkare i svensk inrikestrafik enligt statsekreterare Leif Zetterbergs utspel. - Vad finns det för miljövinst med att icke-kollektivanslutna förare med struntlöner tillhörande utlandsetablerade åkerier kör grus på svenska byggen? frågar Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström. På Sveriges Åkeriföretags webbplats rasar debatten och signaturen snart fd åkare säger: "Om jag står tom i Boden och det finns ett last till Munchen tror herr Zetterberg att jag får lasten då? Glöm det, för då kommer en öststatare som kör tom ifrån t ex Stockholm upp till Boden och får lasten. Detta enbart pga det billigare priset.. Denna lösning ökar snarare utsläppen än minskar." Johan Lindström påpekar i ett öppet brev till Leif Zetterberg att många små familjeföretag hotas om dörrarna öppnas helt för utländska åkare. De möjliga vinnarna är de som mäklar transporter (speditörerna), dvs ett fåtal bolag som globalt mäklar transporttjänster. Sveriges Åkeriföretag medverkar i opionsarbetet för mindre utsläpp och bättre miljö och Johan Lindström framhåller: - Det arbete som löpande görs i Sverige för att minska klimatpåverkan skall vi vara stolta över.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063