23948sdkhjf

Fyra nya motoralternativ i hantverkarnas favorit

Med Common Rail-motorer och sjuväxlade dubbelkopplingslådor till de större motorerna har bränsleförbrukningen kunnat minskas i nya Transporter. I övrigt är det små förbättringar invändigt och tyvärr även några försämringar.

För den oinvigde är det knappt att skillnaderna syns, men storsäljarens kaross är nu utformad i linje med Volkswagens nya design. Så mycket finns inte att göra med en fyrkantig låda på hjul men fronten har helt klart blivit tuffare. Två personer som vet allt om hur det är att köra Transporter är Mattias Tholander och Ola Ringdahl. De använder dagligen sin T5:a för att ta sig fram mellan olika byggprojekt i och utanför Stockholm. Motor-Magasinet hämtade upp dem för en gemensam provkörning av testbilen – en 2,0 Tdi 140 med manuell sexväxlad låda och lång hjulbas. Båda två hade gärna hoppats att fler fräna tillbehör som går att få till VW:s mer påkostade Multivan nu även skulle funnits som tillval på Transportern – men dessvärre fick vi göra dem besvikna. Två paket kommer att finnas – ett cargopaket och ett stylepaket. Precis som tidigare innehåller cargopaketet en fast dubbelsoffa, bakdörrar utan fönster och dragkrok. Testpanelen blir däremot inte besviken på körställningen som fortfarande är mycket bra. – Alla knappar och reglage sitter bra till och instrumentpanelen är betydligt snyggare jämfört med vår gamla T5:a, säger Mattias. – Färddatorn tipsar också om vilken växel som bör vara i, vilket underlättar ekonomisk körning med manuell låda. Den har också helt ren kilometer-räknare som går att nolla för de som kör med körjournal, konstaterar Mattias och Ola fortsätter: – Växelspaken känns helt logisk i instrumentbrädan nu när man vant sig men tyvärr försvinner en del benutrymme när bilen är tresitsig. Till exempel upplevs en Mercedes Vito inte lika trång trots att den har samma lösning för växelspaken. Volkswagens helautomatiska klimatanläggning Climatronic kommer inte att finnas som tillval. I Transportern får man nöja sig med VW:s halvautomatiska klimatanläggning Climatic. De gamla vreden har nu blivit mindre och skyms tyvärr av växelspaken som är i vägen. Hur är det då med komfortväggen bakom stolarna – behövs den? – Komfortväggen är ett bra tillval om man kör mycket och är över 180 cm, men den tar rätt mycket lastutrymme. En stor nackdel är ju att den inte ger något mer benutrymme för dubbelsätet fram eftersom detta är fast, men väljer man två separata stolar löser man detta. Med stolar fram blir det även mer plats, men jag tycker inte att det ska vara så svårt att sätta dit dubbla infästningar så kan man sätta dit bänken när den behövs, påpekar Ola. Både han och Mattias gillar den provkörda tvålitersmotorn på 140 hk. – Jag tycker den är smidigare och jobbar fint med lådan. Låter mindre och på det lilla vi kört i dag är den absolut bränslesnålare. Även säkerheten är ju bättre med senaste generationens ESP som standard, avslutar Mattias. Samtliga dieselmotorer har nu fått direktinsprutningssystemet Common Rail. Nya Transportern kan också levereras med en sjustegad dubbelkopplingslåda (DSG). TDI-motorn finns antingen som 84, 102, 140 eller 180 hk där Volkswagen har valt dubbelturbo i toppmodellen på 180 hk. Med DSG-växellåda förbättras bränsleförbrukningen i den sistnämnda med upp till 0,19 liter/mil jämfört med föregångaren med sexväxlad automat, detta räknat på en Transporter med kort hjulbas och normaltak. Innan vi släpper av Motor-Magasinets testpanel tar vi oss en titt i skåpet. Ingen större skillnad, förutom lite mer belysning som tänds på respektive dörr. Den lilla lampan som sitter i steget vid skjutdörren har fått hänga med från Multivan men frågan är hur länge lampan håller i detta utsatta läge? Efter en veckas provkörning märker vi också att skåpet med sina lackade ytor blir väldigt repigt. En tåligare färg på utsatta ytor skulle behövas. I övrigt sitter allt där det ska. Får vi önska något hade Volkswagens ingenjörer gärna fått lägga en vecka till på den flitigt använda skjutdörren som nu kräver rejält med fart för att gå igen. Elektrisk stängning finns som tillval men varför inte plocka upp en amerikansk lösning? På en van skjuter man igen dörren lugnt och fint för att slutligen dra dörrhandtaget uppåt. Då stänger sig dörren i bakkant utan dramatik med hjälp av skjutdörrens bakre klo. Motoralternativ Transporter 2,0 liter TDI, 62 kW (84 hk)* Vridmoment på 220 Nm. Kan kombineras med en manuell 5-växlad låda 2,0 liter TDI, 75 kW (102 hk)* Vridmoment på 250 Nm. Kan kombineras med en manuell 5-växlad låda. 2,0 liter TDI, 103 kW (140 hk)* Vridmoment på 340 Nm. Kan kombineras med en manuell 6-växlad låda eller 7-stegs DSG 2WD. Kan kombineras med 4MOTION, manuell växellåda. 2,0 liter BiTDI, 132 kW (180 hk)* Med turbo för extra kraft. Vridmoment på 400 Nm. Kan kombineras med en manuell 6-växlad låda eller 7-stegs DSG. Kan kombineras med 4MOTION. 2,0 liter bensin, 85 kW (115 hk)* Vridmoment på 170 Nm. Kan kombineras med en manuell 5-växlad låda.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062