23948sdkhjf

Bra drag i branschen på Bilverkstad 2010

Detta var första gången mässan arrangerades och att det blev Stockholm har sina skäl. Stockholmsregionen är landets klart största marknad för bilverkstäder med närmare hälften av den samlade bilparken och mer än 1 200 verkstäder. Undersökningar har också visat att verkstäderna efterlyst någon form av mässa i regionen för att få se nyheter. Nu kom det drygt 2 500 besökare till Bilverkstad 2010 och en majoritet kom naturligtvis från verkstäder i Stockholmsregionen. Men det kan vara intressant att notera att många besökare även kom från landet i övrigt, från Haparanda i norr till, om inte Ystad, så åtminstone från Skåne i söder. Det tyder på att det finns ett stort intresse bland verkstäderna att få träffa leverantörer och branschkollegor. För en mässa är ju inte bara en plats där man tittar på och eventuellt köper nya grejer, utan minst lika mycket ett socialt event där man kan möta kollegor och informera sig om vad som händer i branschen. Bland utställarna, ett drygt 60-tal montrar, var det också uppåt. Efter ett besvärligt år för leverantörerna av tung verkstadsutrustning verkar det nu ha vänt. Intresset för att investera i nya produkter är stort och på mässan skedde det många affärer direkt och det skrevs mycket offerter. Egentligen var nog förväntningarna ganska låga bland utställarna eftersom Bilverkstad 2010 var ett helt oprövat kort. Men efterhand visade det sig vara en riktigt bra mässa där besökarna fick direktkontakt med leverantörerna. Därmed fanns det också gott om positiva omdömen. Traditionellt har den som äger eller jobbar på en bilverkstad svårt att hinna med att utbilda sig. Jobbet kräver oftast allt och tiden räcker inte alltid till för att förkovra sig inom yrket. Därför var det helt klart ett lyckat grepp med ett seminarieprogram med korta anföranden, omkring en halvtimma, inom en rad skiftande ämnen. Det fanns möjligheter att lära sig mer om den nya tidens teknik inom hybridfordon, elbilar, marknadssituation, framtida krav och mycket mera. Det blev välbesökta seminarier, besökarna hann ju med både det och att besöka utställarnas montrar. Idén med den här typen av mässa är att i princip alla utställarna får samma utställningsyta att hålla sig till. De som så önskar kan dock boka mer än en "modul" för att få plats med sina produkter. Mässor kostar ju ofta mycket pengar, men det här systemet är kostnadseffektivt och uppskattades helt klart av utställarna på Bilverkstad 2010. Naturligtvis kan den här typen av mässa inte mäta sig, varken i antalet utställare eller besökare, med en traditonell branschmässa. Men som ett komplement i perioden mellan branschmässorna, funger det helt klart utmärkt. Nu gäller det för utställarna på Bilverkstad 2010 att ta hand om sin kundkontakter innan förberedelserna börjar för den stora branschmässan, Automässan i Göteborg, i januari nästa år. Konceptet Bilverkstad 2010 fungerade så bra att arrangerande easyFairs redan bokat in ett nytt evenemang till den 17 och 18 januari 2012. Bland årets utställare var det en majoritet som förklarade sig vara intresserade av att vara med även då. Så visst är det drag i branschen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064