23948sdkhjf

Svenska mammors drömbil är en Volvo

Glöm cab och vind i håret, om svenska mammor fritt får välja bil blir det en stor och trygg bil. Det avslöjar SverigeMamman 2010, en unik rapport om svenska mammors vardag och värderingar som Familjeliv.se presenterat. Så här fördelade sig svaren bland de 9 000 svenska mammor som deltog i undersökningen: 1. Volvo: 31 procent 2. Toyota: 12 procent 3. BMW: 10 procent 4. Audi: 9 procent 5. Saab 8 procent. - Rapporten visar att svenska mammor värdesätter praktiska egenskaper och funktioner högst, sportiga detaljer och design får helt enkelt ge vika, säger Ylva Hvarfner, VD för Familjeliv.se. Undersökningen visar också att 88 procent av mammorna har tillgång till bil, att av fem kommer att byta bil inom de närmaste två åren och drygt en av tio kommer byta bil redan inom ett halvår. Hälften har inga planer på att byta bil. SverigeMamman 2010 baseras på svar från 9 000 svenska mammor, den sannolikt största attitydsundersökning som gjorts i gruppen. Den har genomförts av analysföretaget RAM och är statistiskt säkerställd. Mammorna har svarat på frågor utifrån sju olika teman, familjeliv, ekonomi, shopping, mat, skola & omsorg, bil och högtider. Undersökningen tog hänsyn till en rad bakgrundsvariabler, till exempel inkomst, region, civilstånd och antal barn. SverigeMamman 2010 visar också: Att svenska mammor står vid spisen dubbelt så ofta som papporna. Sex av tio dagar är det mamman som står vid spisen i svenska hushåll, tre av tio dagar står pappan vid spisen. Dessutom ansvarar 7 av 10 mammor för matinköpen. -Att svenska mammor lagar mat i snitt 38 minuter på vardagar och 57 minuter på helgen. Korv och kyckling toppar listan på livsmedel vars hälsorisker oroar mammorna mest, 18 respektive 16 procent. Bara 47 procent av mammorna är nöjda med kvaliteten på skolmaten men 67 procent är nöjda med sina barns matvanor. -Att Sveriges supermammor verkar finnas i Småland. Mammorna i Småland som deltog i undersökningen är flitigast i flera kategorier, de är bäst på att spara till barnen (94%), handla med inköpslista (72%) och lägger mest tid på matlagning (39 minuter).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062