23948sdkhjf

Aggressiv marknadsföring ger lyft åt bilverkstad

Solna Bilteknik är nog den mest kända bilverkstaden i Stockholmsområdet. Under åren har många miljoner investerats i marknadsföring med fokus på ett omfattande serviceprogram till ett konkurrenskraftigt pris. En satsning som inte är okontroversiell och som fått kritik från olika håll. Inte desto mindre är Solna Bilteknik medlem i Kontrollerad Bilverkstad (KBV) och hyllar en öppenhet gentemot kunder och konkurrenter. Ägaren Panayiotis "Lukas" Loucas ambition när han köpte Solna Bilteknik var att kunna erbjuda bilägaren ett lågt pris för att serva sin bil. Med detta skulle en hel del bilar flyttas från "svartverkstäder" och "gör det självmarknaden" till den professionella marknaden. När Solna Bilteknik köptes 2003 omsatte företaget knappt 2 miljoner och hade 2 anställda. Idag 7 år senare omsätter man 29 miljoner med bra lönsamhet. Under åren har ägaren investerat närmare 5 miljoner i personal, nya lyftar, diagnosutrustning och nu senast "rullande landsväg" med en fordonstestare, den enda i Sverige, för närmare en miljon kronor. För att göra dessa stora investeringar sålde "Lukas" sin villa och satsade pengarna i firman. Varje vecka under de senaste åren har läsare av Metro eller Stockholm City sett Solna Biltekniks helsidesannonser i färg och med uppmaningen att "Jämföra äpplen med äpplen". Anledningen är att man erbjuder en service som uppges innefatta fler kontrollpunkter och moment än märkesverkstäderna har i sitt program. Dessutom får man också bilen tvättad och vid "Stor service" ingår alltid "Vägassistans" under ett år. Solna Bilteknik har idag också 30 "nya" lånebilar som får lånas gratis vid vissa typer av service. Solna Bilteknik är en mycket välutrustad verkstad. Den senaste investeringen är en MaHa Fordonstestare som kontrollerar, hjulinställning, bromsverkan, stötdämparkondition, däckdjup och ovalitet och de avgasrelaterade testpunkterna. (Bilprovningen håller på att testa samma testutrustning) Allt dokumenteras på papper och eventuella felkoder noteras. Detta medföljer serviceprotokollet på kundens faktura utan extra kostnad. Om bilägaren har bilen på service och det markeras felkoder kontaktas kunden för beslut om åtgärd. Om kunden godkänner tillkommande arbeten, skriftligen ibland, utförs de direkt om det finns plats i verkstaden. Förutom den "rullande landsvägen" har företaget de flesta på marknaden förekommande diagnostestarna. För att kunna hålla dessa konkurrenskraftiga priser har "Lukas" tillsammans med Sundbybergs Bildelar gjort ett lagerupplägg av de mest frekventa delarna och lagret uppgår idag till knappt 2 miljoner. Eftersom delarna finns i lager och även distributionen är snabb blir effektiviteten i verkstaden mycket god och man har lite spilltid. Idag servas mellan 30-40 bilar per dag och personalstyrkan uppgår till 14 mekaniker och 4 administrativ personal. Hela familjen Louca är aktiva i företaget med frun Anki som ansvarig för kundmottagning och bokning av fordon. Under åren har det också kommit en del klagomål på verkstaden om felaktigt utförda arbeten. De flesta klagomålen har kommit från kunder som sökt ett lågt pris och sedan blivit varse om att deras bils kondition inte varit den förväntade. Då har de blivit upplysta om att det förutom sevice behöver kompletteras med exempelvis bromsreparation eller annat. Alla kunder till verkstaden får skriva under en beställning och vid tillkommande arbeten måste kunden också kvittera. Även telefonsamtal registreras vid beställningar och kundärenden. Allt för att undvika misstolkningar. För att också ha kontroll på att fordonen inte blivit skadade vid verkstadsbesöket fotograferas samtliga bilar vid in- och utpassage från verkstaden både fram- och bakifrån. -Allt för att kunderna skall känna att Solna Bilteknik värnar om kundernas bästa, säger Panayiotis "Lukas" Loucas. Han sticker inte under stol med att några ärenden hamnat hos Allmänna reklamationsnämnden. De flesta ärenden har dock lösts på ett positivt sätt. Solna Biltekniks uppfattning är dock att lösa problemen för bilägarens bästa. Solna Bilteknik är medlem i Kontrollerad Bilverkstad och har också tidigare frivilligt anlitat Motormännen för att "kontrollera" att de håller hög klass på sin verksamhet. Kan en verkstad vara Oberoende märkesspecialist? Ja, det hävdar Panayiotis "Lukas" Loucas. Tillsammans med BIL-Service, har Solna Bilteknik marknadsfört sig med olika biltillverkares logo. Några av biltillverkarna har framställt klagomål på verkstaden att detta inte är tillåtet, men med prejudicerande fall från Europamarknaden så har klagomålen avvisats.. Det nya gruppundantaget gör att nybilsgarantierna gäller även om service utförs på icke märkesverkstad. Kravet är "fackmannamässighet" och bevisbördan ligger på biltillverkaren om man inte vill acceptera att bilägaren anlitat en fristående verkstad för till exempel service. När det gäller reservdelar har idag näst intill alla delar fått namnet "originaldelar" även om de inte är tillverkade för en biltillverkares användning. Solna Bilteknik använder bara reservdelar enligt originalspecifikationer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125