23948sdkhjf

SBF kämpar vidare för verkstädernas rättigheter

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Kampen går vidare. Det säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening och ledamot av FIGIEFA:s exekutivkommitté. Han åsyftar i första hand frågan om tillgång till teknisk information kopplad till VIN för det märkesoberoende verkstadsledet. Det var i somras som den europeiska bileftermarknaden avreglerades på begäran från EU-kommissionen. Genom en avreglerad bileftermarknad ska konkurrensen inom service och reparationer mellan märkes- och märkesoberoende verkstäder öka vilket rimligtvis ska leda till ett billigare bilägande för EU-medborgarna. -Vi ser redan en ökad konkurrens mellan de båda leden samtidigt som allt fler inom märkesledet upptäcker att de kan välja reservdelar från andra leverantörer än det bilfabrikat de är auktoriserade för. I slutänden är det bilägaren som blir vinnare, säger Christer Liljenberg. Han berättar att SBF har bedrivit ett intensivt och framgångsrikt lobbyarbete för det märkesoberoende verkstadsledet och deras leverantörer efter den förra Automässan. -Automässan 2008 blev ett avstamp för den internationella kampanjen Right-to-repair, R2RC i Sverige. Vi smög igång det nationella gräsrotsarbetet för att successivt öka trycket och höja nivån ju närmare vi kom viktiga beslutsdatum, förklarar Liljenberg och tillägger att SBF numera även är remissinstans för fordonsrelaterade frågor mot regeringen. Från SBF:s sida finns en fortsatt oro för de små verkstädernas situation. Dessa finns i regel på landsbygden. -Vi har en bra dialog med näringsdepartementet kring bilservicefrågan i gles- och landsbygd, säger Liljenberg. -En annan del av denna fråga är hur biltillverkarna arbetar med förlängda garantier för att knyta upp bilägarna och för att utestänga det märkesoberoende verkstadsledet. Kring denna fråga har vi fortsatt en dialog med Konkurrensverket, KKV, berättar Christer Liljenberg och påpekar att ett antal märken, Kia, BMW och Subaru, står under fortsatt bevakning från konkurrensmyndighetens sida. Han är noga med att påpeka att förlängda garantier även drabbar det märkesberoende ledet när biltillverkarna vill utöva sin makt. -De auktoriserade verkstäderna tvingas till att utföra arbetet mot garantiersättning och inte full debitering mot betalande kund, samtidigt som de måste köpa reservdelar med i regel både högre pris och för verkstaden lägre marginal från biltillverkaren, säger Liljenberg. Närmast på agendan för SBF står två viktiga frågor – dels tillgången till rådata kopplat till bilens VIN-nummer (Vehicle Identification Number) , dels SERMI – behörighet för elektronisk signatur som ger tillgång till teknisk information rörande en bils stöldskydd. -VIN-numret berättar i detalj om var bilen är tillverkad och vilka delar som använts. Idag returneras var tionde reservdel eftersom den inte var motsvarande eller av samma fabrikat som den som monterats från början på fabriken – det är ju inte ovanligt att samma bilmodell kan ha bromsar från ett antal olika bromsleverantörer. Med tillgång till VIN-numret blir det rätt från början och en massa onödiga och miljöpåverkande transporter undviks, berättar Christer Liljenberg och fortsätter: - Den andra frågan är SERMI – även teknisk information relaterad till bilens stöldskydd ska finnas att tillgå för märkesoberoende verkstäder. Men för att få tillgång till denna måste mekanikern ha en elektronisk signatur. - För att få denna signatur måste en ansökan som även innehåller utdrag från brottsregistret göras. Är man tidigare straffad för exempelvis bilstöld, så får man inte den elektroniska signatur som ger behörighet till den känsliga informationen. Enligt Christer Liljenberg för SBF en dialog med bl a Swedac kring denna fråga. - SERMI träder i kraft redan 1 mars 2011, så det är bråttom, mycket bråttom för att skapa rutiner för handläggning av ansökningar om elektronisk signatur, påpekar han. Han säger också att SERMI kan vara en väg för att samla de märkesoberoende verkstäderna under ett och samma tak. -Ytterst få fria verkstäder är organiserade. Många tillhör dock något av de verkstadskoncept som finns, men det är marknadsföringsplattformar och inte någon form av branschorganisation som driver deras frågor, avslutar Christer Liljenberg, ordförande för SBF och medlem av FIGIEFA:s styrelse i Bryssel.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Volvo tio år som Kina-ägt företag

Det har gått tio år sedan kinesiska Geely köpte Volvo Cars av Ford. De farhågor som då uttrycktes om att jobben riskerade försvinna till Kina har kommit på skam. Ekot har intervjuat Hans Oscarsson, vd i Geelys svenska ägarbolag.

Husvagnar ökar starkt - även husbilar rullar på

Husvagnar har blivit extra heta denna sommar då coronaviruset effektivt hindrat folk från att resa utomlands. I juli registrerades 479 husvagnar mot 442 ifjol. Det visar statistik från HRF.

Trots köpfest: många fordon blir stående

BMW gör förlust andra kvartalet 2020

Även ett framgångsrikt bilföretag som BMW har drabbats av coronapandemin. Under andra kvartalet i år redovisar det München-baserade företaget en förlust på nära 6,9 miljarder kronor.

Sema Show 2020 ställs in

Valvoline och AD Sverige blir partner till STCC 2020

Nyhetsbrev

Bilprovningen ska öppna i Järva krog

Arkiv

Galet sug efter begagnade bilar

Under juli ökade begagnatförsäljningen med mer än femton procent. Det visar siffror från BCA Vehicle Remarketing.

Ford får ny vd

Byggstart för bränslecellsutmanarens megafabrik

Utbrett fusk med körkortsprov

Miljardsatsning på Göteborgsregionens fordonsindustri

Schäfer ny chef för Skoda

Thomas Schäfer har utsetts till ny chef för tjeckiska Skoda. Schäfer var innan dess chef för Volkswagen Sydafrika. Hans koncernchef Herbert Diess har redan gett honom en ”vägkarta”.

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

Sista chansen att nominera till Motorgalan

Den 14 augusti stänger nomineringarna till Motorgalan. Nu är det sista chansen att puffa för din branschfavorit.

Det går bättre för Volvo Cars

Fiberslam blir dieselbränsle

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal

Elektrifieringen av fordonsflottan innebär inte bara bättre miljö – batterierna kan innebära ökad risk för brand och elolyckor, vilket ställer högre krav på bilbesiktningspersonal, skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Juli månad visade på ett mindre tapp än tidigare. Det förklaras delvis med att biltillverkningen kommit igång igen i många länder, efter att ha varit nedstängd på grund av coronarelaterade restriktioner.

BMW presenterar målsättning för 2030

Bananer kan bli morgondagens bildelar

Fibrer från kokbananer har visat sig vara utmärkta att använda i kompositmaterial.

Första svenska kunden har fått sin Polestar 2

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Ford anställer två robothundar

Legendarisk bilskrotare död

Bilia överträffar marknadens förväntningar

Antalet körkortsåterkallelser ökar kraftigt

Jaguar Land Rover får ny vd

Kraftig ökning av rattsurfare

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ny styrelseordförande i SFVF

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Ljust på begagnatmarknaden

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten sponsrar Nyman Racing

Vårt sortiment av blåa varningsljus

Luftfjädring | Arnott konverteringssats | Mercedes W211

Vanliga öppettider igen

Nya specifikationer för John Bean hjulinställare

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

Sänd till en kollega

0.109