23948sdkhjf

Volkswagen Group för första gången över sju miljoner fordon

Under 2010 har Volkswagen-koncernen förbättrat tidigare års fordonsleveranser med 13,5 procent. För första året någonsin säljer koncernen fler än sju miljoner fordon, totalt 7,14 miljoner (2009: 6,29). Tillväxten på den globala personbilsmarknaden stannade under 2010 vid 11,3 procent jämfört med föregående år vilket innebär att Europas största biltillverkare också tar marknadsandelar.
Volkswagen-koncernen avslutade 2010 med en stark decembermånad. 545 400 leveranser till kund var en ökning för årets sista månad med 22,8 procent jämfört med samma månad 2009. Detta gav ett bokslut i rekordklassen.
- Siffrorna från 2010 visar än en gång att vi går framåt med vår internationella tillväxt och genomförande av vår strategi för 2018, sa Christian Klingler, ytterst ansvarig för koncernens försäljning under bilsalongen i Detroit.
- 2011 ligger vårt fokus på innovativa produkter och teknologier i topp, det kommer att bli grunden för vår fortsatta framgång.
Volkswagen-koncernen kunde notera en positiv trend på samtliga etablerade marknader samt tillväxtregioner. Leveranserna i Kina ökade med 37,4 procent till 1,92 miljoner fordon under 2010, vilket är ett nytt rekord. I Indien ökade koncernen med 181 procent från 19 000 till 53 300 fordon och i hela Asien och Stillahavsområde levererades under året 2,14 miljoner fordon (1,55).
Bilden var liknande i andra delar av världen. Volkswagen-koncernen levererade totalt 888 000 (815 100) fordon till kunder i Sydamerika, en ökning med 8,9 procent. I USA levererade koncernens varumärken 360 300 (298 000) enheter under tolvmånadersperioden vilket motsvarar en tillväxt på 20,9 procent.
I Västeuropa (exklusive Tyskland), levererade koncernen 1,85 (1,66; 11,6 procent) miljoner fordon, märkbart bättre än den totala marknaden som endast växte 1,9 procent för året. 10,8 procent fler fordon levererades till kunder i Central-och Östeuropa (423 200, 381 900). Koncernens tillväxt i Ryssland var också den mycket glädjande (39,5 procent).
På sin hemmamarknad Tyskland, levererade Volkswagen-koncernen 1,04 (1,24; -16,8 procent) miljoner fordon till kunder i ett år präglat av effekterna av skrotningspremien. Eftersom den totala marknaden minskade avsevärt under de senaste tolv månaderna kunde koncernen att öka sin marknadsandel ytterligare. Under 2010 var modeller som Volkswagen Polo, Golf, Lavida, Tiguan och Passat CC, Audi A1, A5 Sportback och Q5, Skoda Yeti och Octavia-modeller, samt SEAT Ibiza Sporttourer och Exeo Sporttourer särskilt populära.
Också i Sverige blev 2010 rekordår för Volkswagen-koncernens märken i Sverige. Under året nyregistrerades det in 78 516 person- och transportbilar. Därmed är det tidigare rekordet från 1999 - 77 941 nyregistrerade person - och transportbilar - slaget. På den svenska personbilsmarknaden hade Volkswagen Group Sveriges märken en sammanlagd andel av 23,3 procent (21,4 procent 2009). När det gäller lätta transportbilar är dominansen ännu större. Där hade gruppen en marknadsandel på 29,2 procent (28,8 procent 2009).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064