23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Första elbilen med fem stjärnor





säger generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket







Anders Lie, bilsäkerhets-specialistTrafikverket







Johan Strandroth



Enhanced Safety of Vehicles. Trafikverket och Euro NCAP:s senaste resultat från test av nya bilmodellers säkerhetsegenskaper gav för första gången en elbil högsta säkerhetsklass, Nissan Leaf fick fem stjärnor, tillsammans med Citroën, Ford, Lexus och Peugeot och Volvo. -En bra och trafiksäker fordonsflotta kommer att vara ett av de viktigaste bidragen till att vi når våra trafiksäkerhetsmål. Euro NCAPs tesprogram har också bidragit till att biltillverkare förbättrat sina produkter så att vi konsumenter kan välja säkrare bilar, på . Trafikverket har under många år initierat studier för att utvärdera betydelsen av moderna bilsäkerhetssystem. Betydelsen av bra Euro NCAP-resultat avseende vuxenskydd, antisladdsystem (ESC), bilbältespåminnare, skydd mot pisksnärtskada och låsningsfria bromsar (ABS) på MC, är alla exempel på studier där Trafikverket varit med om att påverka fordonsflottans säkerhet. EuroNCAP är en fristående förening där sju länders trafikmyndigheter, tillsammans med konsument – och intresseorganisationer, utför krocktester för att driva på utvecklingen av säkrare bilar. -Det är glädjande att Nissan kunnat visa att en bil driven med el kan och ska ha samma säkerhetsegenskaper som en bil driven med konventionella drivkällor, säger på och svensk representant i Euro NCAP- samarbetet. Det är också roligt att se Volvo V60s goda resultat vad gäller förarstödsystem. I en annan unik studie från Trafikverket visas på sambanden mellan EuroNCAPs krocktester och den faktiska skaderisken vid påkörning av fotgängare. Studien visar att bra testresultat vad gäller fotgängarskydd i Euro NCAP också ger ett bättre skydd av fotgängare i faktiska kollisioner, enligt Johan Strandroth, analytiker vid Trafikverket. -Detta är första gången man har kunnat påvisa hur resultat från laboratoriet också ger nytta i verkligheten för fotgängare. Speciellt glädjande är att nyttan är störst bland de allvarliga skador som ger permanent funktionsnedsättning, så kallad medicinsk invaliditet. Det är också påtagligt att effekten av bra fotgängarskydd är störst i miljöer med hastighetsgräns upp till 50 km/tim. För att fordonets säkerhet ska komma till sin rätt behövs en trafikmiljö med dämpade hastigheter, påpekar . Studien kommer att presenteras den 13 – 16 juni i Washington, under konferensen bilsäkerhetskonferensen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.082