23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Effektivare fordonsteknik prisas

Två unga ingenjörer, från Västervik/Lund/Södertälje respektive Mariestad/Skövde, är vinnarna när Sveriges Ingenjörer delar ut sammanlagt 50 000 kronor för utomordentliga examensarbeten.

Lilla Polhemspriset

på 25 000 kronor för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen tilldelas

Arvid Rudberg

för “Optimization based Control Strategy for Energy Efficient Decelerations in an Automobile Cruise Controller” vid

Lunds tekniska högskola

i samarbete med BMW AG i München. Han har visat hur deceleration, dvs inbromsning, kan göras mer energieffektiv och reducera bränsleförbrukningen hos en bil. BMW siktar nu på att använda resultatet i tävlingar som RCN Green Challenge i Nürburgring.

Arvid Rudberg, född 1983 i Västervik, bor nu i Södertälje där han arbetar på Scania med styrsystem för bromssystem på lastbilar.

Wimanska priset

på 25 000 kronor för bästa examensarbete på högskoleingenjörs- och teknologie kandidatutbildningarna tilldelas

Johan Karlsson

för ”Utvärdering av ModFix – byggnation av modulära fixturer integrerat i Process Simulate” på teknologie kandidatutbildningen vid

Högskolan i Skövde

, i samarbete med Volvo Cars i Torslanda. Han har utvärderat och visat hur en ny metod för att bygga kollisionsfria svetsfixturer i ett simuleringsverktyg minskar tidsåtgången med mer än 50 procent jämfört med nuvarande arbetsmetod.

Johan Karlsson är född 1986 i Mariestad och arbetar nu på Euromaint Industry i Skövde där han programmerar PLC.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web02