23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

EU-projektet "Gröna korridorer" höll Demo Day på Malmömässan


















På Green Corridors öppningsdag visade Mercedes transportbilarna Vito E-CELL, batterielbil, och Sprinter NGT, som går på natur- eller biogas. Från lastbilssidan fanns Actros, som uppfyller avgaskraven Euro 6, dieselhybridbilen Atego och Econic NGT som drivs av natur- eller biogas.
Vid en så kallad Green Corridor Demo Day på Malmömässan knöt statssekreterare Ingela Bendrot, Näringsdepartementet, och regeringsrepresentanter från Norge, Danmark, Holland och Tyskland ihop nationella band som ett bevis på att EU-projektet Green Corridors öppnat. Det betyder att samarbetet mellan myndigheter, näringsliv och transportörer kan intensifieras med målet att minska godstransporternas miljöpåverkan. Green Corridors startade 2008 och den svenska regeringen gick med i projektet 2010 med Trafikverket, Sjöfartsverket och Vinnova som representanter. Den första korridoren går mellan Oslo och Randstatt. Meningen är att fler korridorer skall öppnas genom hela Europa och knyta samman industrialiserade regioner. EU kommer att främja transportlösningar som syftar till lägre miljöpåverkan. Utöver landsvägstrafiken ingår sjöfart och gods på järnväg i de långsiktiga programmen. Ett av företagen som fanns på plats på Malmömässan var Mercedes-Benz Sverige AB. - Jag vill framhålla vikten av att inte bara långsiktiga, fjärran mål uppnås, utan att dagens teknik på fordonssidan uppmärksammas, sade Jörg Himmelmann, vd för Mercedes-Benz Sverige AB, i sitt inledningsanförande. Mercedes-Benz har utvecklat ett antal moderna transport- och lastbilar som går att köpa eller leasa redan i dag och som finns med här på utställningen i Malmö mässhallar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.086