23948sdkhjf

Vem ska kontrollera bilverkstäderna?

Det blev många reaktioner på TV-programmet Kalla Fakta,s granskning av fusk på bilverkstäderna. Inte minst har Motor-Magasinet fått ta emot många reaktioner från verkstäder där det genomgående handlar om man känner sig orättvist utpekade. Men samtidigt tyder inläggen på att man är väl medveten om att det förekommer fusk, men att man inte kan dra alla öven en kam. Och inte minst viktigt, att det finns en tveksamhet till hur kontrollorganen fungerar.
Nyligen meddelade besiktningsföretaget Opus att man kan tänka sig att hjälpa till med opartiska kontroller av bilverkstäder. Sedan tidigare finns ju redan Kontrollerad Bilverkstad (KBV), Bilprovningen och Dekra som utför den typen av kontroller. Men den här typen av kontrollverksamhet ifrågasätts av verkstäder, bland annat en verkstad i Stockholm som har de här synpunkterna: Det är ju klart att om Opus Bilprovning i sken av att bry sig om konsumenterna, lyckas få rätten att kontrollera bilverkstäderna, så har börsnoterade Opus Group tryggat för en ansenlig summa många år framöver, till glädje för aktieägarna, skriver verkstaden.
Vem blir förloraren? Jo verkstäderna och sluligen kunderna! Pengar skal betalas av verkstaden som i sin tur kommer bli tvingade att ta ut kostnaden av kunden. Vilket kommer leda till sämre lönsamhet, som i sin tur är en av de bidragande orsakerna till utbrett fusk.
Som verkstadsägare i Stockholm uppmanar jag istället att instanser som Allmänna Reklamationsnämden (ARN) måste få en mycket starkare roll i konsumentskyddet. En verkstad som fuskar ska straffas ordentligt! Utfäst dryga böter och ta en aktivare roll med att exponera fuskande företag. På det sättet kommer branschen att saneras. Att gå på linjen att vinstdrivande företag ska kontrollera verkstäderna kommer leda till höjda priser. Verkstäderna blir ju tvingade att betala ut ansenliga summor till ett besiktningsorgan.
Idag tar ex Kontrollerad bilverkstad AB , ett företag som redan bedriver besiktningsverksamhet för verkstäder, ca 1 200kr för varje besiktad bil. Besiktningsmannen tittar då på arbetet som mekanikern utfört. Besiktningen tar oftast 5 till 10 minuter för varje bil. En verkstad med 10-15 mekaniker måste besikta minst 50 bilar per år. Då är då inte svårt att förstå varför företag som Opus Group och Kontrollerad Bilverkstad vill bedriva denna verksamhet. Tittar man sedan på alla bolag, kan man se att det är en mycket god affär att att bedriva besiktningsverksamhet, skriver verkstadsägaren.

Den enda långsiktiga lösningen som finns är att regeringen bemyndigar instanser som Almänna Reklamationsnämden mer makt än de besitter idag. Då skulle även andra branscher saneras. Och folk skulle få mer valuta för tjänster i Sverige, avslutar verkstadsägaren.
Vi har talat med Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), om de här synpunkterna och Ericsson anser att den här verkstadsägaren onekligen har en poäng i det han skriver. Dessutom löser en tredjepartskontroll något viktigt, den visar om verkstaden har gjort rätt eller fel. Verkstäder måste helt enkelt börja arbeta rätt från början, konstaterar Ericsson som också kan tänka sig att driva frågan om att verkstäderna ska tvingas ha ett "körkort" för att få driva en verkstad, ett system som bland annat används i Norge. Frågan om fusk på verkstäderna är infekterad och har diskuterats i många år. Kanske är det nu, äntligen, dags att få en lösning på problemet och att skapa ett förtroende hos bilägarna.
Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062