23948sdkhjf

Vem ska kontrollera bilverkstäderna?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Det blev många reaktioner på TV-programmet Kalla Fakta,s granskning av fusk på bilverkstäderna. Inte minst har Motor-Magasinet fått ta emot många reaktioner från verkstäder där det genomgående handlar om man känner sig orättvist utpekade. Men samtidigt tyder inläggen på att man är väl medveten om att det förekommer fusk, men att man inte kan dra alla öven en kam. Och inte minst viktigt, att det finns en tveksamhet till hur kontrollorganen fungerar.
Nyligen meddelade besiktningsföretaget Opus att man kan tänka sig att hjälpa till med opartiska kontroller av bilverkstäder. Sedan tidigare finns ju redan Kontrollerad Bilverkstad (KBV), Bilprovningen och Dekra som utför den typen av kontroller. Men den här typen av kontrollverksamhet ifrågasätts av verkstäder, bland annat en verkstad i Stockholm som har de här synpunkterna: Det är ju klart att om Opus Bilprovning i sken av att bry sig om konsumenterna, lyckas få rätten att kontrollera bilverkstäderna, så har börsnoterade Opus Group tryggat för en ansenlig summa många år framöver, till glädje för aktieägarna, skriver verkstaden.
Vem blir förloraren? Jo verkstäderna och sluligen kunderna! Pengar skal betalas av verkstaden som i sin tur kommer bli tvingade att ta ut kostnaden av kunden. Vilket kommer leda till sämre lönsamhet, som i sin tur är en av de bidragande orsakerna till utbrett fusk.
Som verkstadsägare i Stockholm uppmanar jag istället att instanser som Allmänna Reklamationsnämden (ARN) måste få en mycket starkare roll i konsumentskyddet. En verkstad som fuskar ska straffas ordentligt! Utfäst dryga böter och ta en aktivare roll med att exponera fuskande företag. På det sättet kommer branschen att saneras. Att gå på linjen att vinstdrivande företag ska kontrollera verkstäderna kommer leda till höjda priser. Verkstäderna blir ju tvingade att betala ut ansenliga summor till ett besiktningsorgan.
Idag tar ex Kontrollerad bilverkstad AB , ett företag som redan bedriver besiktningsverksamhet för verkstäder, ca 1 200kr för varje besiktad bil. Besiktningsmannen tittar då på arbetet som mekanikern utfört. Besiktningen tar oftast 5 till 10 minuter för varje bil. En verkstad med 10-15 mekaniker måste besikta minst 50 bilar per år. Då är då inte svårt att förstå varför företag som Opus Group och Kontrollerad Bilverkstad vill bedriva denna verksamhet. Tittar man sedan på alla bolag, kan man se att det är en mycket god affär att att bedriva besiktningsverksamhet, skriver verkstadsägaren.

Den enda långsiktiga lösningen som finns är att regeringen bemyndigar instanser som Almänna Reklamationsnämden mer makt än de besitter idag. Då skulle även andra branscher saneras. Och folk skulle få mer valuta för tjänster i Sverige, avslutar verkstadsägaren.
Vi har talat med Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), om de här synpunkterna och Ericsson anser att den här verkstadsägaren onekligen har en poäng i det han skriver. Dessutom löser en tredjepartskontroll något viktigt, den visar om verkstaden har gjort rätt eller fel. Verkstäder måste helt enkelt börja arbeta rätt från början, konstaterar Ericsson som också kan tänka sig att driva frågan om att verkstäderna ska tvingas ha ett "körkort" för att få driva en verkstad, ett system som bland annat används i Norge. Frågan om fusk på verkstäderna är infekterad och har diskuterats i många år. Kanske är det nu, äntligen, dags att få en lösning på problemet och att skapa ett förtroende hos bilägarna.
Olle Holm
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Nyhetsbrev

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Arkiv
Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Däck för en miljon kronor stulna

Uniti öppnar orderböckerna

Från och med i dag kan man beställa sitt exemplar av den svenska elbilen Uniti One. Leverans utlovas till mitten av 2020.

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Solenergi blir effektivt biobränsle

Konsumenterna mognar inför självkörande bilar

Se alla Företagens egna nyheter

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & silikon till sprutor

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

We are live!

Automässan 2020

Sänd till en kollega

0.134