23948sdkhjf

Nya Audi Q7 utmanar nya Volvo XC90

Med nya Audi Q7 sätter Audi standards i premium SUV-segmentet. 325 kg lättare och låg tyngdpunkt gör den extremt agil. Samtidigt är den rymligast i sitt segment. Även om de exteriöra måtten minskat erbjuds betydligt mer utrymme för passagerare och bagage. Med de innovativa assistans- och infotainmentsystemen tar Audi Q7 en ledarposition i SUV-segmentet. De effektiva motorerna förbrukar i genomsnitt 26 procent mindre bränsle.

Med en tjänstevikt på 2070 kg (3.0 TDI) är Audi Q7 lättast i klassen. Den väger 325 kg mindre än föregångaren. Med sin lättviktskaross och helt nya chassi är den komfortabel samtidigt som den erbjuder sportiga köregenskaper och mycket låga CO2 värden. Audis ingenjörer har reducerat bränsleförbrukningen i Audi Q7 med så mycket som 28 procent i TFSI- och 23 procent i TDI-motorn.

Motorerna sätter nya standards i det fyrhjulsdrivna SUV-segementet. Med 3.0 TDI med 272 hk och 3.0 TFSI på 333 hk accelererar nya Audi Q7 från 0-100 km/h på 6.1 sek (TFSI) respektive 6.3 sek (TDI). Diesel V6:an förbrukar i genomsnitt 5.7 liter per 100 km, motsvarande 149 gram CO2 per km.

Audi Q7 sätter även nya standards när det gäller reglage, infotainment, uppkoppling och förarassistanssystem. Audi Q7 är utrustad med den andra generationen av den modulära infotainmentplattformen liksom Audi virtual cockpit, den helt digitala instrumentskärmen. Den nya MMI-enheten med stor touchpad gör det enkelt att navigera och justera inställningar. Till nyheterna hör även utökade tjänster via Audi connect, en Audi tablet för baksätespassagerare och två ljudläggningarna med 3D-ljud. Smartphone integration med Google Android Auto och Apple CarPlay är helt nytt. Nya Audi Q7 är en av de första bilarna i världen att erbjuda detta.

Audi Q7 är även först med att presentera adaptiv farhållare med köassistent som den del av det omfattande utbudet av nya förarassistanssystem.

Audi Q7 e‑tron quattro, som kommer att lanseras något senare är den första plug in hybriden från Audi med dieselmotor. Den imponerar med en systemeffekt på 373 hk och ett vridmoment på 700 Nm och är världen första diesel plug‑in hybrid med quattro fyrhjulsdrift i premium SUV segmentet. Den förbrukar endast 1.7 liter per 100 km, vilket motsvarar mindre än 50 gram CO2 per kilometer. Ett fulladdat batteri räcker till en sträcka på 56 kilometer.

Audi Q7 kommer att börja säljas under våren med lansering hos den svenska återförsäljarna sommaren 2015.

Bränsleförbrukning:

3.0 TDI (272hk) 5-sitsig:
Blandad förbrukning: 6.1 – 5.7 l/100 km **, CO2-utsläpp 159 – 149** g/km

Audi Q7 3.0 TDI (272 hk) 7-sitsig:
Blandad förbrukning: 6.2 – 5.9 l/100 km**, CO2-utsläpp 163 – 153** g/km

Audi Q7 3.0 TFSI (333 hk) 5-sitsig:
Blandad förbrukning: 8.1 – 7.7 l/km**, CO2-utsläpp: 189 – 179** g/km

Audi Q7 3.0 TFSI (333 hk) 7-sitsig:
Blandad förbrukning: 8.3 – 7.9 l/km**, CO2-utsläpp 193 – 183** g/km
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078