23948sdkhjf

Premiär för Sveriges Mästerförare i Åre i vinter

Den 23 januari 2015 är det premiär för en ny svensk motorserie. Då startas en två månader lång motorutmaning i Åre, kallad Sveriges Mästerförare. Det är en lagmotortävling öppen för företag, konferensgrupper och privata lag. I serien får deltagarna jämföra sina körkrafter mot några av Sveriges snabbaste rally- och racingförare, och mot andra lag från hela Sverige.

Serien avgörs genom individuella tidkörningar på isbanor i en standardbil, nya Audi TT Coupé quattro. Tidkörning sker på två olika typer av isbanor: Handling- och slalom-/teknikbana. Serien är öppen för lag från hela Sverige och för både manliga och kvinnliga förare.

En av initiativtagarna till serien är Susanne Kottulinsky, tidigare fabriksförare hos Volvo och Audi, och också EM-mästarinna i rally.

-Vi har under många år fått frågor om vi inte kan skapa en enkel vinterserie i Sverige. Och nu har vi gjort det. Vi har gjort en serie av vår etablerade förarutmaning – Ice Driving Challenge, som är en tidkörning som ingår i våra normala förarträningar och företags- och konferenskörningar”

-Alla Ice Driving-grupper hos oss i Åre får nu möjlighet att sätta sina varvtider på en och samma bana, och får sedan tiderna jämförda med andra lag i en serietabell under hela vintersäsongen, äger Susanne, som de senaste 15 åren tillbringat vintrarna som instruktör på Audi Sveriges vinterkörningar i Åre.

-Vi har redan 30 lag och 200 förare anmälda. Namnet Sveriges Mästerförare passar bra eftersom konceptet ger alla förare chansen att mäta sin körskicklighet mot erkänt snabba svenska tävlingsförare. Det är ju en dröm för många, och i Sveriges Mästerförare finns möjligheten att göra detta, och att bevisa sin snabbhet, både för sig själv och för andra, berättar Susanne.

I serien får lagen under säsongen mäta sin körskicklighet mot några av Sveriges snabbaste rally- och racingförare. Fredrik Åhlin (WRC2) Linus Ohlsson (STCC) och Mikaela Åhlin Kottulinsky (Racing), är tre av dessa. Det är toppförarna som sätter de varvtider som lagen sedan ska matcha och jämföras mot.
I varje lag om minst sex förare får det ingå max två förare som innehar förarlicens hos Svenska Bilsportförbundet, övriga förare måste vara olicensierade. Således är serien öppen för både proffs och amatörer.

En av samarbetsparterna är Svenska Bilsportförbundet, som lämnat en sanktion för att licensierade förare ska få vara med i serien. Thomas Jansson, förbundsdirektör på Svenska Bilsportförbundet välkomnar den nya vinterserien.

-Det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig. Vi ser Sveriges Mästerförare som ett enkelt insteg till motorsporten. Här ges möjlighet att till låg kostnad delta i en serie där både erfarna och oerfarna förare möts. Idén är mycket spännande och vi hoppas att flera deltagare vill gå vidare och skaffa en riktig tävlingslicens och fortsätta tävla, säger han.

Som tävlingsbil kommer nya Audi TT Coupé quattro att användas. Motorn är turboladdad och levererar 230 hk och ger bilen en acceleration från 0 till 100 km/h på 5,3 sekunder.

Varje lag kommer att få coachning av toppförarna och två timmar på sig för Ice Driving-träning och den avslutande tidstävlingen. Två tävlingsbilar och fyra träningsbilar kommer att stå redo den 23 januari då motorutmaningen Sveriges Mästerförare startar. Serietabellen kan följas på www.sverigesmasterforare.se

Sveriges Mästerförare genomförs i Åre under perioden 23 jan till 30 mars 2015.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063