23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hälften av bilreparationerna brister i kvaliteten

Försäkringsbranschens kvalitetskontroller av skadeverkstäder visar att

drygt 53 procent av bilreparationerna får anmärkningar. Vanligast är brister

i lackarbeten och rostskydd, att man fakturerar för sådant som inte utförts

och att metodbeskrivningen för arbetet inte följts.

Sedan maj förra året gör försäkringsbranschen gemensamma stickprovskontroller på

verkstäder runt om i landet. Detta för att få en helhetsbild av och möjlighet att påverka de

skadereparationer som görs åt försäkringsbolagens kunder. Kontrollerna ska pågå under

tre års tid, men redan nu när 700 reparationer analyserats kan man se vissa tendenser.

– Underlaget är för litet för att dra säkra slutsatser, men visar tydligt att många

verkstäder måste förbättra kvaliteten på sitt arbete, säger Mats Olausson, vd på

branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar kontrollerna.

Kvalitetsbristerna långt ifrån acceptabla

– Över hälften av de hittills kontrollerade reparationerna innehåller någon form av

avvikelse, vilket är långt ifrån en acceptabel nivå, säger Bengt Ek, chefsjurist på TFF.

Av stickproven har drygt 70 procent gjorts på avslutade reparationer och resten under

pågående arbeten. De vanligaste avvikelserna är brister i lackarbeten och rostskydd, att

man fakturerar för arbeten som inte utförts, att metodbeskrivningen för arbetet som ska

utföras inte tagits fram, alternativt tagits fram men inte följts. Annat är att demonterade

delar förvarats felaktigt.

1 (2)Stora skillnader mellan verkstäder

Kontrollerna visar att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, ibland

också mellan verkstäder inom samma kedja. Den bästa verkstaden har bara en enda

avvikelse på tio reparationer, medan det bland de sämsta finns en med 22 avvikelser på

åtta reparationer.

– Att så många verkstäder har betydande kvalitetsbrister på sina skadereparationer är ett

stort problem. Vi vet att Motorbranschens Riksförbund och BIL Sweden arbetar aktivt

med frågan och har tagit fram gemensamma ”Riktlinjer för Skadeverkstad”.

Verkstäderna själva måste börja ta problemen på allvar och åtgärda kvalitetsbristerna,

säger Mats Olausson.

Verkstadskontrollerna utförs av DEKRA Quality Management AB. En förutsättning för

att en reparation kontrolleras är att den ska ersättas ur en försäkring i något av de

medverkande bolagen: Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring,

Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar eller Trygg-Hansa.

Varje försäkringsbolag kommer nu att diskutera de specifika resultaten med sina

partnerverkstäder och fortsätter arbetet med löpande kvalitetskontroller.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web01