23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Däck av maskrosrot ger forskningspris

Ett prestigefyllt forskningspris tilldelas två biologer i Münster och

däcktillverkaren Continental för det gemensamma projektet för att ta fram naturgummi från maskrosrot. Det kan leda till en mer hållbar

utvinning av gummi och de första testdäcken visar redan positiva

resultat.

Fraunhofer-institutet för molekylär biologi och tillämpad ekologi (IME, Münster-institutionen), Institutet för växtbiologi och bioteknik vid Münsters universitet och däckdivisionen vid Continental i Hannover har tillsammans arbetat på det framgångsrika projektet "RUBIN – Industrial Emergence of Natural Rubber from Dandelion".

De ledande forskarna inom projektet har nu tilldelats det

prestigefyllda Joseph von Fraunhofer-priset för sin forskning om den

ryska maskrosen och utvecklingen av bildäcksprototyper baserade

på maskrosgummi. Priset delades ut i Wiesbaden, Tyskland, till

professor Dirk Prüfer och doktor Christian Schulze Gronover (IME

och Institutet för växtbiologi och bioteknik) och doktor Carla Recker

(Continental).

-Syftet med detta gemensamma projekt är att utveckla

en procedur för industrianvändning av maskrosor som en

gummikälla. Vad jordbruket beträffar är det en föga krävande planta,

till och med på det norra halvklotet, som kan odlas på mark som inte

lämpar sig för livsmedelsproduktion. Det innebär att det till exempel

är möjligt att producera gummi i närheten av däckfabrikerna, vilket

leder till betydligt kortare transportsträckor och minskade

koldioxidutsläpp, kommenterar doktor Carla Recker som leder

Continental-teamet som är inblandat i utvecklingen av detta lovande

material.

-Under vår forskning har vi upptäckt vilka gener som främjar och

hindrar produktionen av gummi. Med hjälp av den kunskapen har vi

kunnat utveckla plantor som producerar två gånger så stora mängder

naturgummi. Vi har även kunnat utvinna flera kilo maskrosgummi

med ett litet pilotsystem. Det öppnade upp möjligheten att skala upp

industriproduktionen till tonvis utvinning, sa Prüfer och Schulze

Gronover vid prisceremonin.

-Vi känner oss hedrade att ta emot detta

prestigefyllda pris för vårt gemensamma projekt, lade doktor Carla

Recker till. Det kommer att leda till en ännu mer miljövänlig

däcktillverkning, utan att vi behöver kompromissa om vår höga

kvalitetsstandard eller sänka prestandan.

De första testdäcken har redan testats under både sommar- och

vinterförhållanden, och så här långt har projektet visat sig vara

mycket lyckat. Däck som tillverkats av maskrosgummi har

egenskaper som motsvarar de däck som tillverkats av vanligt

naturgummi från gummiträdet (Hevea brasiliensis). Continentals mål

är att starta en serietillverkning av däck gjorda av maskrosgummi

inom de närmaste 5–10 åren.

Fraunhofer har delat ut årliga pris för enastående vetenskapliga

prestationer sedan 1978. Joseph von Fraunhofer-prisen går till

forskare som lyckats lösa tillämpningsrelaterade problem. Tre Joseph

von Fraunhofer-pris delades ut 2015. De två andra priserna gick till

Fraunhofer IWS i Dresden och Fraunhofer-institutet för integrerade

kretsar IIS i Erlangen. Vetenskapspriset har delats ut sedan 1978 till

minne av Joseph von Fraunhofen (1787–1824), optiker och fysiker,

som utvecklade innovativa produkter med hjälp av resultaten från

noggrant vetenskapligt arbete.

Bild: Doktor Christian Schulze Gronover, professor dr Dirk

Prüfer, doktor Carla Recker och professor dr Reimund Neugebauer

vid prisceremonin för Joseph von Fraunhofer-priset för projektet

“RUBIN – Industrialization of dandelion rubber“.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|