23948sdkhjf

Sista minuten-klapparna handlas på macken

OKQ8 strävar alltid efter att underlätta människors vardag, även så här i juletid när många raska fötter springa tripp, tripp, tripp. YouGov och OKQ8 har tittat närmare på hur vi svenskar beter oss i julklappsinhandlingen. Undersökningen visar att drygt var tionde svensk handlar julklappar någon dag före jul och att flera av dem köps på drivmedelsstationer. Choklad och lotter är vanliga sista minuten-klappar – gåvor som enkelt går att hitta på de flesta OKQ8-stationer runt om i landet.
För att få en ökad förståelse för svenskarnas konsumentbeteende inför jul har OKQ8 tillsammans med YouGov frågat drygt 1 000 svenskar om vanor i julklappsinhandlingen. Undersökningen visar att flertalet svenskar väntar med julklappsinköpen. Drygt varannan svensk handlar sina klappar under december och så många som drygt var tionde person handlar julklapparna någon dag före julafton. Nära var tionde person har också handlat julklappar på en drivmedelsstation de senaste åren.

De mest populära klapparna på stationerna är både goda och spännande. Choklad och lotter är favoriter.

1. Choklad och godis (48 procent)
2. Spel och jullotter (32 procent)
3. Magasin och böcker (31 procent)

OKQ8 erbjuder även roliga spel som passar såväl yngre som äldre samt ett urval leksaker. På utvalda stationer har OKQ8 mjukisdjur från bioaktuella filmen Star Wars och dockor från succéfilmen Frost.

– Vi på OKQ8 vill vara en god vän på vägen och har därför alltid ett utbud klappar som både yngre och äldre uppskattar. På utvalda stationer har vi förutom leksaker och mjukisdjur även blommogram och upplevelseboxar. Förhoppningen är att vi kan hjälpa de som är ute i sista stund med att hitta sina gåvor, säger Andreas Hassbring, kampanj- och sortimentschef OKQ8.

En fjärdedel av de som handlar julklappar på drivedelsstationen menar att det är smidigt eftersom stationerna ofta ligger på vägen till släkten och julfirandet. 29 procent väljer att handla klapparna på stationen eftersom deras tilltänka julklappar helt enkelt finns där.

Om undersökningen
Undersökningen är framtagen av YouGov på uppdrag av OKQ8. Undersökningen pågick under perioden 12-18 juni 2015. 1 006 svenskar, 18-74 år, har deltagit och besvarat frågor via internet av en slumpmässig rekryterad webbpanel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094