23948sdkhjf

Mazda har lägst förbrukning för tredje året i rad i USA

När det amerikanska naturvårdsverket, EPA (Environmental Protection Agency), redovisar sina bränsleförbrukningssiffror för USA:s bilmarknad har Mazda de lägsta siffrorna för tredje året i rad. Detta tack vare Mazdas unika Skyactiv-teknologi med bensinmotorer med extremt högt kompressionsförhållande och låg bensinförbrukning.

De mätmetoder som EPA använder stämmer mer överens med verkliga körförhållanden än de testcyklar som används i Europa enligt nuvarande NEDC, New European Driving Cycle. EPA väger i sitt resultat för hela bilmärket även in de olika modellernas bränsleförbrukning och de under året antal sålda bilar av olika modeller. Mazdas genomsnittliga bränsleförbrukning för 2014 blev på så sätt 8,0 l/100 km, en minskning med ungefär 5 procent jämfört med 2013, då Mazda också var det mest bränslesnåla bilmärket på den amerikanska marknaden, liksom även 2012.

EPAs preliminära siffror för 2015 visar att Mazda återigen är snålast och att bränsleförbrukningen nu minskat ytterligare till 7,8 l/100 km. CO2-utsläppen har givetvis också minskat i samma takt med 9 procent från 2013 till 2014, då CO2-värdet var 188 g/km och till 183 g/km för 2015, enligt EPAs preliminära siffror. De genomsnittliga siffrorna för USAs hela bilmarknad var för 2014 9,7 l/100 km och ett CO2-värde på 227 g/km.

Mazda-motorernas höga bränsleeffektivitet kan till största delen hänföras till företagets unika Skyactiv-teknologi. Denna innebär från grunden nyutvecklade motorer och växellådor, men även chassi och karosstrukturer till den nuvarande generationens lätta Mazda-modeller, vilka vunnit en mängd olika priser och utmärkelser för sin kombination av bränsleeffektivitet, säkerhet, prestanda, körglädje och design. EPAs resultat visar att Mazdas strategi att utveckla förbränningsmotorn, utan s.k. down-sizing med små turbomotorer, ger mycket goda resultat vid tester som mera liknar verklig körning än europeiska laboratorietester.

Ännu mera anmärkningsvärt är att Mazdas modeller nu för tredje året i rad på den stora amerikanska bilmarknaden har lägst bränsleförbrukning utan vare sig hybrid- eller elfordon eller Skyactiv-D dieselmotorer, som inte säljs i Nordamerika. När den första generationen Skyactiv-motorer lanserades 2012 ökade motorernas bränsleeffektivitet med cirka 30 procent jämfört med den tidigare generationens Mazda-motorer. Mazda siktar på en liknande förbättring av bränsleeffektiviteten när nästa generation Skyactiv-teknologi presenteras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062